Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Сьцяг адбіраюць не для таго, каб яго ўзьняць


Міліцыянт складае пратакол на актывістку Ніну Багінскую, 2016 год, ілюстрацыйнае фота
Міліцыянт складае пратакол на актывістку Ніну Багінскую, 2016 год, ілюстрацыйнае фота

Пра месца ідэяў і каштоўнасьцяў у Беларусі апошняга і бліжэйшага часу. Не пра асобы і не пра „выбары“.

Сьцісла:

  • У канцы 1980-х стыхійны пратэст супраць эканамічнай няздатнасьці савецкай імпэрыі ўзьняўся да патрабаваньня незалежнасьці Беларусі, чаму спрыяла арганізаваная сіла — БНФ.
  • Пасьля 1994 году ўлада стратэгічна вынішчала поле беларускіх каштоўнасьцяў, а іх носьбітаў маргіналізавала.
  • Цяперашняя статусная апазыцыя ў цяжкім структурным і асабовым крызісе.
  • Стратэгія дэпалітызацыі руху за беларускую ідэнтычнасьць не прывяла да зьмены ўладнай лініі на захаваньне Беларусі ў постсавецкім полі. Аднак улада ўзяла на ўзбраеньне слова „незалежнасьць“, спрабуючы пераняць каштоўнасны арыентыр.
  • Узьнік вакуўм, які запаўняюць іншыя пасылы — „абеларускія“. Тэма беларускасьці, незалежнасьць як вызначальная каштоўнасьць, цывілізацыйны выбар адсутныя ў парадку дня тых, хто пэрсаніфікуе альтэрнатыву сёньня.
  • Грамадзкая думка прывучаецца да таго, што мець Расею за плячыма — нармальна. Можа стацца, што ўлада і тыя, хто пэрсаніфікуе грамадзкі пратэст, ня будуць геапалітычнымі апанэнтамі.

Энэргія пратэсту можа быць вельмі плённай, калі прыводзіць да ўспрыманьня інакшай сыстэмы каштоўнасьцяў. Так было ў канцы 1980-х — пачатку 1990-х.

Калі развальвалася савецкая імпэрыя, тыя, хто прагнуў свабоды ад камунізму, рабіліся і прыхільнікамі незалежнасьці ды нацыянальнага адраджэньня або прынамсі добра да апошняга ставіліся. Моцны, як на датуляшнюю беларускую савецкую рэальнасьць, добра бачны і чутны грамадзка-палітычны рух — Беларускі Народны Фронт — фармуляваў неразрыўнасьць каштоўнасьцяў свабоды, незалежнасьці Беларусі, нацыянальна-моўнага адраджэньня і заходняга цывілізацыйнага выбару.

Гэта было ўвасабленьне грамадзкага запыту на інакшыя каштоўнасьці. Запыту часам цьмянага, але ў тым і сэнс каштоўнаснай альтэрнатывы — яна прапануе цэласны сьветапогляд і бачаньне будучыні, праясьняе цьмянасьць.

Два дзесяцігодзьдзі вытоптваньня

Але за дзесяцігодзьдзі адбылася істотная зьмена.

Па-першае, улада стратэгічна вынішчала поле беларускіх нацыянальных каштоўнасьцяў, перасьледавала і маргіналізавала іх носьбітаў, выпустошвала іх зьмест.

Па-другое (пераважна ў выніку першага, але таксама і як наступства суб’ектыўных памылак і аблудаў), статусная палітычная апазыцыя, у тым ліку што дакляруе нацыянальна-дэмакратычныя каштоўнасьці, апынулася ў цяжкім арганізацыйным і асабовым крызісе.

Загучалі галасы: тэмаў беларускае мовы, культурнай тоеснасьці, а таксама сапраўднай незалежнасьці і заходняга геапалітычнага выбару людзі ня хочуць і баяцца, бо ўсё гэта асацыюецца з палітычнай „апазыцыяй“. Як (вымушаны?) адказ на фальшывую дылему зьявілася стратэгія дэпалітызацыі беларускай ідэнтычнасьці, а нават спробы ўкараніць ува ўладу людзей, якія б зьмякчалі жорсткую русыфікацыйную лінію.

Але інстытуцыянальная русыфікацыя працягваецца як і раней, нягледзячы на дэкарацыі і дэклярацыі. Беларусь застаецца ў падкантрольнай Расеі эканамічнай, палітычнай, моўнай, мэнтальна-культурнай, інфармацыйнай, вайсковай прасторы.

Аднак, нягледзячы на дзяржаўную лінію, розныя групы грамадзтва, што важна — новыя пакаленьні ўспрымаюць каштоўнасьці беларускай ідэнтычнасьці, гістарычнай памяці, мовы — як чыньнікаў незалежнасьці.

Забраць сьцяг

І ўва ўладным дыскурсе зьявілася слова „незалежнасьць“ (яго ў гэтай улады ад пачатку не было — нагадваю тым, хто забыў, і кажу тым, хто замалады, каб памятаць). Падкрэсьлю —слова. Для цяперашняй улады падмена зьместу ключавых паняцьцяў — важная частка самаабгрунтаваньня. „Выбары“, „падзел уладаў“, „свабода“, „раўнапраўе“ (у тым ліку моваў) і г. д. Дадаць да гэтага сьпісу ў двукосьсях яшчэ адно слова — „незалежнасьць“ — пытаньне тэхнічнае. І нават дазволіць сабе і сваім прапагандыстам вэрбальныя выпады супраць усходняга суседа — таксама тэхніка, тактыка.

Забраць у апанэнтаў сьцяг, які сымбалізуе еднасьць беларушчыны, незалежнасьці і свабоды, — гэта робіцца зусім не для таго, каб яго ўзьняць. Поле незалежніцкіх каштоўнасьцяў добраахвотна аддаецца тым, хто іх рэальна ня толькі не падзяляе, а нясе адказнасьць за іх вынішчэньне.

Хто скарыстае энэргію

У выніку ў альтэрнатыўным палітычным полі ўзьнік ідэйна-каштоўнасны вакуўм. І яго прадказальна запоўнілі іншыя пасылы — ня гэтулькі антыбеларускія, колькі „абеларускія“. Г. зн. Беларусі як незалежнага суб’екту і беларусаў як народу з моўна-культурна-гістарычнай ідэнтычнасьцю ў тым дыскурсе няма. Прагрэс і дабрабыт — але для каго, для якога народу, хто суб’ект зьменаў? Тэма беларускасьці, незалежнасьць як ключавая (а ня проста бясспрэчная) каштоўнасьць, цывілізацыйны выбар беларусаў проста адсутныя ў парадку дня тых, хто пэрсаніфікуе альтэрнатыву сёньня.

Незадавальненьне, абурэньне ўладай будзе нарастаць. Але Беларусь упершыню ў найноўшай гісторыі сутыкаецца з сытуацыяй, калі масавую энэргію пратэсту могуць скарыстаць, каналізаваць, арганізацыйна аформіць групы, сілы і сцэнары, якія ня маюць незалежнасьці Беларусі і беларускай ідэнтычнасьці як адназначна сфармуляваных прыярытэтных каштоўнасьцяў.

Цяпер грамадзкая думка прывучаецца да таго, што быць прарасейскім, мець Расею за плячыма, — нармальна. У бліжэйшыя месяцы Беларусь можа сутыкнуцца з зусім новай сытуацыяй, калі ўлада, з аднаго боку, і тыя, хто пэрсаніфікуе грамадзкі супраць яе пратэст, з другога, ня будуць геапалітычнымі апанэнтамі. Ці зробяць нацыянальна-дэмакратычныя сілы і групы ўплыву высновы з сытуацыі, ці адкажуць на новы выклік?

Думкі, выказаныя ў блогах, перадаюць погляды саміх аўтараў і не абавязкова адлюстроўваюць пазыцыю рэдакцыі.

  • 16x9 Image

    Вінцук Вячорка

    Нарадзіўся ў Берасьці ў 1961. Як мовазнаўца вывучаў мову выданьняў Заходняй Беларусі міжваеннага часу, ініцыяваў сучаснае ўпарадкаваньне беларускага клясычнага правапісу, укладаў беларускія праграмы і чытанкі для дашкольных установаў. Актыўны ўдзельнік нацыянальнага руху, пачынаючы з "Майстроўні" і "Талакі" 1980-х. Аўтар і ўкладальнік навукова-папулярных тэкстаў і кніг, у тым ліку пра нацыянальную сымболіку.

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG