Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Троіцкі на Свабодзе: Мне падабаецца на барыкадах


Госьць «Свабоды бяз гальштукаў» — вядомы расейскі публіцыст, музычны крытык, адзін зь першых прапагандыстаў рок-музыкі ў Савецкім Саюзе Арцёмі Троіцкі.


Ганна Соўсь: Арцёмі, мы з вамі ў «Свабодзе бяз гальштукаў». Вы не ў халаце, як у знакамітай вашай тэлеперадачы, і не ў касьцюме прэзэрватыва, як на антыпуцінскім мітынгу. Тым ня менш я спадзяюся, што наша размова будзе і разьняволеная, і палітычна накіраваная. Вы былі пад забаронай за савецкім часам, цяпер пасьля актыўнага ўдзелу ў мітынгах «За справядлівым выбары» ды іншых акцыях пратэсту ў Расеі таксама набліжаецеся да такога статусу. Таму я вас не магу не запытацца пра ваша стаўленьне да існаваньня ў Беларусі так званых «чорных сьпісаў» музычных гуртоў і выканаўцаў, канцэрты якіх улады абмяжоўваюць або забараняюць па палітычных матывах?

Мы, канечне, вельмі сьмяяліся з гэтых сьпісаў. А потым сьмяяцца перасталі, паколькі зьніклі і сьпісы, і самі ўлады, якія іх нарадзілі.

Арцёмі Троіцкі: Для ўлады гэта вельмі контрпрадуктыўна. У многіх сэнсах. Мне падаецца, што для любога музыкі ў глыбіні душы павінна быць пахвальна, што яго ўключылі ў чорны сьпіс. Значыць, заўважылі, значыць, ён уплывовы, ён можа быць нават небясьпечным. Па-другое, уладам змагацца з музыкамі, з мастакамі проста прыніжальна. Якая павінны быць улада, якая змагаецца з мастакамі? Да такой улады паважлівага і сур’ёзнага стаўленьня быць ня можа. І потым гэтыя сьпісы проста ня дзейнічаюць, яны існуюць на паперы і існуюць толькі для таго, каб іх абыходзіць. У СССР былі такія знакамітыя чорныя сьпісы пры канцы 1983 году ці ў пачатку 1984 году. Гэта была агонія брэжнеўскага рэжыму. Мы, канечне, вельмі сьмяяліся з гэтых сьпісаў. А потым сьмяяцца перасталі, паколькі зьніклі і сьпісы, і самі ўлады, якія іх нарадзілі.



Соўсь: Дзе чорнае, там заўсёды і белае. Вы ствараеце Белы альбом, а на Свабодзе была праграма «Белы сьпіс Свабоды»... Я памятаю, як у Беларусі была на бясплатным канцэрце ў падтрымку беларускіх палітвязьняў Вячаслава Бутусава, дарэчы на той пляцоўцы, плошчы Бангалор, дзе ўлады дазваляюць апазыцыі пратэставаць. У Расеі многія вядомыя музыкі апынуліся фактычна на барыкадах, кагосьці выштурхнулі, хтосьці сам прыйшоў. Юрый Шаўчук, напрыклад. Ваша адчуваньне, як абаронцы Белага Дому ў 1991 годзе, уладальніка мэдаля «Абаронцу свабоднай Расеі», ад якога адмовіліся на знак пратэсту супраць чачэнскай вайны, як удзельніка мітынгу За свабодныя выбары ў 2011 годзе, калі музыка павінен ісьці на барыкады?

У кожнага сваю муза, у кагосьці муза падобная на Свабоду на барыкадах з карціны Дэлякруа, а ў другога на аматарку абсэнту з карціны Пікасо

Троіцкі: На барыкады мяне дакладна ніхто не выштурхоўваў. Як у фільме «Брыльянтавая рука», сам прыйшоў на барыкады і абсалютна сьвядома. Ці павінны людзі культуры ўдзельнічаць у палітычным пратэстным руху? Я думаю, што на гэтае пытаньне адказу няма. Усё залежыць ад канкрэтнага чалавека. Усе мастакі, калі яны шчырыя, то яны ўсе розныя. У кожнага сваю муза, у кагосьці муза падобная на Свабоду на барыкадах з карціны Дэлякруа, а ў другога на аматарку абсэнту з карціны Пікасо. Адзінае, што павінен любы сумленны і таленавіты мастак — быць верным свайму прызваньню, быць верным таму мастацтву, якое ў ім жыве.

Ці мае гэтае мастацтва адносіны да палітыкі, заклапочана яно сацыяльнымі праблемамі ці не, гэта ўжо іншае пытаньне, унутраная справа мастака. Таму я адрозна ад некаторых, ніколі не патрабую ад рок-музыкаў, каб яны абавязкова ўдзельнічалі ў партэстах, пісалі песьні пратэсту. Лепш увогуле не пісаць песьні пратэсту, чым пісаць іх кан’юктурным чынам. Мастак павінен быць сумленным наперш перад самім сабой, і народ цэніць гэтую сумленнасьць, а ня тое, аказаўся ён на барыкадах ці не. Асабіста я так. Мне падабаецца быць на барыкадах. Такая мая натура...

Соўсь: У творчым пляне быць забароненым — гэта ўсё ж стымулюе?

Троіцкі: У тых мастакоў, у якіх на гэта радар настроены, я думаю, што гэта стымулюе безумоўна. Ёсьць некалькі музыкаў, якія ў нас знаходзіліся ў дрымоце цягам 20 гадоў , яны былі вельмі актыўныя ў 1980 гады, а потым зьлёгку прытухлі, нічога асаблівага ў іх не было. А цяпер, калі зноў у Расеі сытуацыя дастаткова напружаная і дастаткова чорна-белая, натуральна, гэта іх натхніла, прастымулявала. Гэта і Міхаіл Барзыкін («Тэлевізар»), і Васілій Шумаў (Цэнтр«) — яны проста ажылі і цяпер актыўна і цудоўна сябе адчуваюць.

Соўсь: Многія беларускія музыкі становяцца папулярнымі ў Расеі — Ляпіс Трубяцкой, Алёна Свірыдава, Сярога... На ваш погляд, яны губляюць сваю нацыянальную ідэнтычнасьць і ўспрымаюцца проста як расійскія выканаўцы?

Я, канечне, бы бы рады, калі б Алена Сьвірыдава, якая ўвогуле мая сяброўка, хросная маці адной з маіх дачок, каб Алена больш актыўна камэнтавала тое, што адбываецца ў Беларусі.

Троіцкі: Гэта залежыць ад артыста. Сяргей Міхалок і Ляпіс Трубяцкой у нас успрымаюцца пэўна як беларускія музыкі. Іх лічаць беларусамі. Міхалок сам гэтым ганарыцца і ён спэцыяльна такім чынам гэта падтрымлівае. Яны і гаворыць па-беларуску і некаторыя песьні іх па-беларуску. Я ужо не кажу пра іх камэнтары пра сытуацыю ў Беларусі і песьні іх на гэтую тэму. Што тычыцца Алены Сьвірыдавай і Сярогі, то, на маю думку, яны наадварот, ня тое што асаблівыя намаганьні пракладалі, але прынамсі яны ня мелі нічога супраць таго, каб ціха і паступова з беларускіх артыстаў пераўтварыцца ў расейскіх. Яны ніяк не пэдалююць сваю беларускую тэму, яны ніяк не выказваюцца па беларускай праблематыцы. Ізноў жа, я не бяруся іх за гэта асуджаць. У іх можа быць для гэтага розная матывацыя. Я, канечне, бы бы рады, калі б Алена Сьвірыдава, якая ўвогуле мая сяброўка, хросная маці адной з маіх дачок, каб Алена больш актыўна камэнтавала тое, што адбываецца ў Беларусі. Але выглядае, што гэта не яе тэма, не яе інтарэс. Магчыма яна проста ня хоча падводзіць нейкіх сваіх беларускіх сяброў, ня хоча псаваць адносіны з беларускім істэблішмэнтам, паколькі ёй там выступаць, магчыма, сваякі засталіся і гэтак далей. Я не асуджаю Алену Сьвірыдаву, што тычыцца Сярогі, то гэты артыст мне мала вядомы.

Соўсь: Ваша жонка ураджэнка Беларусі, вы неяк казалі ў інтэрвію, што добра ведаеце, ўяўляеце сабе сытуацыю ў Беларусі. Перафразўючы назву вашай жа кнігі «Back in the USSR. Подлинная история рока в России», наколькі Беларусь вярнулася ў СССР, ці ўсё ж гэта некалькі іншы фармат?

Расея — краіна значна больш багатая і зладзеяватая, чым Беларусь

Троіцкі: Сытуацыі ў Беларусі і ў Расеі вельмі збліжаюцца. Прычым, я не выключаю таго, што хутка ў Беларусі будзе лепш, чым у Расеі. Таму што ў Беларусі прынамсі маецца такі даволі сумны, даволі цяжкі, але статус-кво. У Расеі сытуацыя ў гэтым сэнсе дынамічная, дынамічная ў найгоршым сэнсе. У Расеі і палітолягі, і звычайныя грамадзяне кажуць, што Пуцін ідзе па беларускаму сцэнару, што на Беларусі пэўную мадэль апрабавалі, было прызнана. што яна больш-менш працуе, і цяпер Расея паехала па тых жа рэйках. Я ня думаю, што гэта было зроблена сьвядома. Мне ўяўляецца, што ёсьць некаторыя прынцыповыя адрозьненьні сытуацыі ў Расеі і Беларусі. Расея — краіна значна больш багатая і зладзеяватая, чым Беларусь. Як мне падаецца, цяжка вышукваць нейкія пазытыўныя бакі ў рэжыму Лукашэнкі, але ў мяне склалася ўражаньне, што сацыяльныя пытаньні клапоцяць Лукашэнку значна больш чым Пуціна. Наша расейскае кіраўніцтва, калі нават увесь расейскі народ вымрэ, я думаю, яно будзе зусім ня супраць. Ім дастаткова будзе гастарбайтэраў на нафтавых вышках і сілавікоў, каб гэтыя вышкі ахоўваць і Разэнбаўма з Бабкінай, каб яны гэтых сілавікаў забаўлялі, і ўсё. Увогуле на расейскі народ ім напляваць.

Соўсь: Магчыма, каб вы пажылі ў Беларусі, маглі мець крыху іншую думку...

Троіцкі: Можа быць Я не сьцьвярджаю, тым ня менш, я неаднаразова сутыкаўся з тым, што мне казалі беларускія грамадзяне, што нейкі мізэрны, рабскі, несвабодны ўзровень жыцьця Лукашэнка ў Беларусі імкнецца падтрымаць. Хутчэй за ўсё таму, што проста баіцца пэўных хваляваньняў і таго, што яго на вілы паднімуць. У Расеі цяперашняя ўлада цалкам разьлічвае толькі на сілавікоў, а народу костачкі кідаць спыніла.



Соўсь: Летась у Беларусі быў Барыс Грабеншчыкоў. Я хацела працытаваць ягоны адказ на пытаньне пра музыкаў і палітыку:"Як толькі музыка становіцца палітычнай жывёлінай, ён страчвае свой першапачатковы сымбаль музыкі і творцы з простай прычыны: творца ня можа быць грамадзянінам нейкай дзяржавы, чальцом нейкай партыі ці належаць да нейкай палітычнай групоўкі. Бо тады ён не ад усіх, а толькі ад нейкай часткі. А мы павінны быць ад усіх«. Ці вы згодныя?

Троіцкі: Не, абсалютна ня згодны. Я ўжо выказаў свой пункт гледжаньня на гэта, і Бору я б параіў прытрымлівацца больш, так скажам, сьціплага пункту гледжаньня. Яго погляд на суадносіны палітыкі і мастацтва такі, у іншых артыстаў, у Юры Шаўчука, у Васі Абломава зусім іншы. Як і ў іншых заходніх артыстаў, таго ж Стынга і Пола Макартні, Пітэра Гэбрыэла. Яны зусім ня супраць таго, каб артысты, прычым вялікія і геніяльныя артысты ўдзельнічалі ў палітычным жыцьці і як грамадзяне, і як мастакі. Той пункт гледжаньня, які Бора выказвае, вельмі зручны для ўладаў і яны будуць казац: «Бачыце, што ён гаворыць. Трымайцеся ад палітыкі далей, паколькі гэта супярэчыць галоўнаму прызначэньню мастацтва. Тыя артысты, якія выказваюцца на палітычную тэму, адхіляюцца ад уласнай мастацкай лініі». Гэта проста трызьненьне, бязглузьдзіца.
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG