Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Крыжаразбуральнікі. Хто іх “крышуе” і каму – спыняць іх?


Днямі невядомыя вандалы чарговым разам пашкодзілі некалькі крыжоў у Курапатах. Дагэтуль былі аналягічныя выпадкі ў іншых рэгіёнах краіны, калі зьнішчаліся хрысьціянскія сымбалі на месцах гібелі ахвяраў сталінізму, камуністычнага рэжыму.

Грамадзкі рэдактар тыдня – былы вайсковец, пэнсіянэр Ільля Копыл некалі паставіў у Курапацкім лесе крыж у гонар свайго закатаванага сталіністамі дзядзькі. Таму і папрасіў нас падрыхтаваць адмысловую перадачу, разабрацца, чаму такія злачынствы не спыняюцца, а наадварот набіраюць моц.

“Гэты вандалізм – ад уладаў”


Нагадаю: 17 кастрычніка, 10 і 24 верасьня, 26 і 27 траўня ў Курапатах, пад Вялейкай, Крупкамі і Віцебскам, а яшчэ раней у Старадароскім і Барысаўскім раёнах прадстаўнікамі ўладаў і невядомымі былі зьнішчаныя шэраг асьвечаных крыжоў на месцах масавых расстрэлаў “ворагаў народу”, асобных змагароў з савецкай уладаў.

І гэта, хутчэй, далёка ня поўны пералік фактаў вандалізму.

Шукаем тлумачэньні. Найперш – каго вінаваціць у тым, што адбылося?

Алесь Марачкін
Знакаміты мастак Аляксей Марачкін – аўтар праекту вялікага Крыжа пакутаў у Курапатах, ставіў там таксама Крыжу-капліцу, ён жа – стваральнік абразу Маці Божай Курапацкай.

“Гэта працяг таго, што ў нас беспакарана зьніклі вядомыя палітыкі. З падачы вярхоў забойцаў не знайшлі… Гэта ідзе ад самага галоўнага начальніка – беспакаранасьць і ўседазволенасьць…”

Вячаслаў Сіўчык
Старшыня руху Салідарнасьць “Разам” Вячаслаў Сіўчык быў на месцах надзвычайных здарэньняў і ў Курапатах, і ў вялейскім Красным Беражку.

“На жаль, мы й сёньня маем уладу, якая дазваляе ставіцца да нацыянальных звычаяў так, як яна ставіцца сама…Мы – адзіная ўсходнеэўрапейская краіна, дзе магчымыя такія вось факты вандалізму”.


“Крыжы і ставяцца, і зьнішчаюцца адзінкамі. Грамадзтва – назіральнік”


Мікола Шарах спрычыніўся да пабудовы ў Полацку адзінай пакуль на Беларусі грэка-каталіцкай царквы ў пасьлясавецкі час.

“Вынішчэньне крыжоў ня ёсьць нейкім выняткам – гэта сьведчаньне сытуацыі бязьвер’я, якая існуе ў грамадзтве. А яшчэ – страху: людзі менавіта ў страху, заблытаныя і зьнявераныя!”

Страх уеўся ня толькі ў сьведкаў бясконцых беларускіх Курапатаў – ён душыць і куды больш маладых людзей, дружна кажуць усе нашыя суразмоўцы, калі размова заходзіць пра адносіны грамадзтва да фактаў вандалізму.

Барысаўскі актывіст Сяржук Салаш:

Сяржук Салаш
“Крыжы, якія ставяцца ў памяць аб рэпрэсаваных, робяцца не грамадой, а збольшага – нават адзінкамі. І зьнішчаюцца таксама адзінкамі. А грамадзтва часьцей ў ролі назіральніка…”

Падсумоўвае мастак Аляксей Марачкін:

“Тое, што ламаюць крыжы, зьдзекуюцца з чалавечай памяці ахвяраў сталінізму, найперш гаворыць пра наш агульны культурны, маральны й духоўны стан.

“Мы зьмірыліся са спыненьнем працэсу рэабілітацыі ахвяраў, гэта памылка”

Лідэр руху Салідарнасьць “Разам” Вячаслаў Сіўчык прапануе глянуць на праблему шырэй:

“У Беларусі спыненая рэабілітацыя тых людзей, якія зьнішчаліся бальшавікамі ці патрапілі пад рэпрэсіі, і, як вынік, абсалютна не шануецца памяць ахвяраў”.

Карэспандэнт: “Давайце нагадаем слухачам, ці даўно застопараны працэс рэабілітацыі?”

“Ад 1995 году – вельмі даўно… Па вялікім рахунку дзікунствам зьяўляюцца як факты вандалізму, так і наагул тая палітыка, якую цяперашнія ўлады дазваляюць па гэтым страшным пытаньні”.

Тацяна Севярынец
А вось назіраньне Тацяны Севярынец – яна разьбіралася ў сытуацыі са зьнішчэньнем крыжоў пад Віцебскам.

“Мы ня ведаем прозьвішчаў пахаваных там, хоць я была ў архіве і спрабавала знайсьці адпаведную інфармацыю. Аднак ўсе неабходныя матэрыялы дагэтуль засакрэчаныя”.

“Акт пакаяньня патрэбен ня толькі катам, але – ўсім нам”


У размове пра вандалізм на месцы гібелі бязьвінных людзей і патрыётаў Беларушчыны нельга не закрануць і тэму духоўнасьці, ролі царквы ў яе выхаваньні. Гутарым зь Міколам Шарахам – ён, нагадаем, адзін з адраджэнцаў грэка-каталіцкай парафіі ў Полацку:

Карэспандэнт: “Чаму людзей, якія зьнішчаюць крыжы, не спыняе страх – яны ж адкідваюць Боскае ў сабе?”

“Ну а колькі таго Божага ёсьць у нашым грамадзтве і канкрэтна ў тых пэўных людзях? Тое мусіць быць недзе закладзена: або ў сям’і, або ў грамадзтве, або – царквой. І таму мне здаецца, за гэта найбольшую адказнасьць нясе праваслаўная царква. Бо яна ўзяла на сябе місію быць царквой дзяржаўнай. Міт пра тое, што наша грамадзтва хрысьціянскае, праваслаўнае, гэта – падман. І ён ідзе як з боку дзяржавы, так і з боку царквы. І ўсё гэта будзе працягвацца да той пары, пакуль падман падтрымліваецца дзяржавай”.

Размаўляем з Аляксеем Марачкіным, пяру якога належаць некалькі сакральных абразоў, праекты курапацкіх крыжоў:

Карэспандэнт: “Ці верыце вы ў тое, што некалі гэтыя “разбуральнікі” будуць пакараныя незямной уладай?”

“Вы правільна ставіце пытаньне: калі чалавек бярэ на сябе такі грэх, гэта так проста яму ня пройдзе. Недзе гэта адгукнецца: ці на ім, ці на яго дзецях… Але – адгукнецца! Не зямным судом, дык Божым”.

Тэму працягвае Тацяна Севярынец зь Віцебску:

“Зьнішчэньне крыжоў – д’ябальскае выяўленьне. Гэта жаданьне зьнішчыць гістарычную памяць чалавека. Невядома, хто ўчыніў гвалт у нас пад Віцебскам, але для яго крыжы – напамін аб тым страшэнным злачынстве… Ці яго самога, бо каты жывыя і дагэтуль, ці нашчадкаў… І шмат хто зь іх да сёньня не пакаяўся. І не зразумеў: выратаваньне сваёй душы ён можа знайсьці менавіта ў пакаяньні. Прыйсьці да гэтых крыжоў, укленчыць, маліцца і плакаць… Яно ёсьць, гэтае месца, і яго нікому ўжо ня зьнішчыць”.

Аднак выпадак з гісторыяй зьнішчэньня крыжоў ля вёскі Паляі – па-свойму аптымістычны, лічыць спадарыня Севярынец.

“Аптымізму ў нашай гісторыі дадае тое, што мясцовыя ўлады разумеюць усю глыбіню трагедыі, якая адбылася тут некалі і паўтарылася ў гэтым вандалізме сёньня. Вось глядзіце: да крыжоў вёў роўчык ад дарогі, вельмі нязручны, дык зь ініцыятывы сельсавету яго засыпалі і нават заасфальтавалі, каб лепей было ісьці туды… Ці такі факт: калі я ад Беларускай хрысьціянскай дэмакратыі падавала скаргу ў міліцыю, там ужо ўсё ведалі – самі выяжджалі на месца здарэньня і сабралі нават доказы таго, што адбылося, паказалі нам парэшткі зьнішчаных крыжоў”.

Прашу падсумаваць размову Вячаслава Сіўчыка – аднаго з аўтараў ідэі штогадовага правядзеньня 29 кастрычніка Дня памяці ахвяраў палітычных рэпрэсій таталітарных рэжымаў.
для Беларусі абсалютна актуальная зараз праблема дэсталінізацыі ...

“Беларусь – адна найболей з пацярпелых краінаў і ад сталінізму, і наагул ад камуністычных рэпрэсій. На жаль, генэзіс сёньняшняй улады не дазваляе ёй ня толькі ўшаноўваць памяць ахвяраў беларускай нацыі, але ж нават не дазваляе рабіць гэта грамадзкасьці. Невыпадкова сёньня прарасейскія, пракамуністычныя сілы зьбіраюць нейкія дурныя подпісы за ўсталяваньне помніка Сталіну, невыпадкова ёсьць Лінія Сталіна – то бок для Беларусі абсалютна актуальная зараз праблема дэсталінізацыі. Гэта ў той час, калі ўсе ўсходнеэўрапейскія краіны, апроч Расеі, выдатна ўсьвядомілі, кім быў Іосіф Сталін, як і Адольф Гітлер”.

Дарэчы, Сяржук Салаш лічыць, што са зьменай улады зьменіцца і стаўленьне да крыжоў на месцы гібелі ахвяраў сталінізму й камунізму. Аднак і сёньня барысаўскія актывісты не здаюцца: на месцы сьпілаваных крыжоў у Батарэях яны ўпарта ўзводзяць новыя. Пытаюся ў Тацяны Севярынец, а ці верыць яна ў тое, што і пад Віцебскам можа зьявіцца ў бліжэйшай будучыні велічная Алея Крыжоў?

“Хоць выпадкаў вандалізму па ўсёй краіне шмат, усё ж пэўныя зрухі да лепшага заўважаюцца. І таму я веру ў ажыцьцяўленьне той ідэі. Дазвол на стварэньне Алеі мы ні ў каго ня будзем пытацца. Гэта наш грамадзянскі абавязак. Акт прызнаньня трагічнага лёсу людзей, якія там бязьвінна загінулі. Акт пакаяньня”.
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG