Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Жаночыя болькі


Вячаслаў Ракіцкі, Менск Удзельнічае этнакультуроляг Тацяна Валодзіна. Эфір 16 лістапада 2006 году.

(Вячаслаў Ракіцкі: ) “Пра жанчыну сказана столькі словаў і прасьпявана столькі песьняў, што прыдумаць штосьці новае ўжо амаль няможна. Літаратура, мастацтва, філязофія, псыхалёгія, здавалася б, разгадалі ўсе таямніцы жаночае душы ды апяялі ўсе прыгажосьці жаночага цела. І ў сучасным сьвеце мужчыны ўспрымаюць жанчыну як дадзенасьць. Праўда, у залежнасьці ад узроўню сваёй культуры. Зрэшты, так было не заўсёды. І, магчыма, рэцыдывы мінулага стаўленьня да жанчыны ў мужчынаў у нейкай ступені, хай і на роўні падсьвядомасьці, захоўваюцца аж па сёньня.

(Тацяна Валодзіна: ) “Сапраўды, хай сабе на нейкім сёмым пляне ўсё ж усьведамленьні мужчынаў месьцяць пачуцьцё нейкае небясьпекі ці нават страху перад жанчынай. Хоць трохі ўцямна патлумачыць гэта імкнуліся многія, але агульным месцам у такіх казаньнях станавілася думка пра ўжо адпрыродную нечысьціню жанчыны. Уяўленьні аб нечысьціні жанчыны даволі архаічныя і фіксуюцца, бадай, па ўсім сьвеце. З аднаго боку, маюць на ўвазе пасярэдняе становішча жанчыны між зямлёй і засьветамі, якое, аднак, патрэбнае для таго, каб атрымаць адтуль, з Космасу, новага чалавечка і перавесьці яго на зямлю. Але перадусім гэтая нечысьціня абумоўленая такой чыста фізіялягічнай асаблівасьцю жаночага арганізму як наяўнасьць месячных ачышчэньняў. Кроў сама па сабе ў народнай культуры мела даволі высокі сэміятычны статус і выклікала да сябе трапяткое стаўленьне. Тут жа кроў гублялася з упартай пэрыядычнасьцю, што выклікала жах удвая большы”.

(Ракіцкі: ) “Сёньня з суцэльнай навязьлівай тэлевізійнай рэклямаю жаночых гігіенічных сродкаў у масавай сьвядомасьці ствараецца стэрэатып mensis як чагосьці зусім звыклага, як прастуда ці проста стома. А як да фізіялягічных праблемаў жанчыны ставіліся нашыя папярэднікі? Наколькі гэтая тэма была адкрытаю?”

(Валодзіна: ) “Трэба казаць як бы пра два роўні ў стаўленьні вяскоўца да месячных. З аднаго боку, у жыцьці жаночыя рэгулы ніяк не хаваліся. Заўважым, жаночы касьцюм на той час не ўключаў такой пікантнай дэталі, як трусікі, і таму зусім схаваць “сваё” было цяжка. Зь іншага боку, месячныя ўважаліся за пэрыяд, у час якога жанчына лічылася “нячыстай” і небясьпечнай і вымушана была абмяжоўваць сваю сацыяльную і гаспадарчую дзейнасьць”.

“Жанчына нячыстая, калі ў яе бывае на сароццы. Тагды да яе можэ прычапіцца ўсялякая хвароба ці немач. Яна павінна высьцерагацца йці купацца, каб той ліхі, што сядзіць у вадзе, не падкаснуўся, бо ў такім разе ён можа зрабіць яе калекаю на ўсё жыцьцё. Нячыстай жанчыне няможна хадзіць і ў цэркаў або да касьцёла, бо калі яна там набрудзіць, то гэта вельмі вялікі грэх, ад яе анёл адступіцца, а падкасьнецца нячыстая сіла. “Месячная” жанчына не павінна ні саджаць, ні паліваць агуркоў: агуркі будуць жоўтыя. Наогул, будзе разумней, калі такая жанчына зусім ня будзе хадзіць у агарод і ў сад. Як уплывае “месячная” на расьліны, відаць з таго, што калі яна залезе на яблыню ці ігрушу — тыя ссохнуць; гляне на сьпелыя вішні — тыя зробяцца бледныя”.

(Валодзіна: ) “Такі ўплыў месячных на навакольле абумоўлены іх разуменьнем ня толькі як знаку здольнасьці жанчыны да дзетанараджэньня, але і знакам яе часовага бясплодзьдзя. Цікава яшчэ, што палескія жанчынкі, назіраючы за звычаямі суседак-габрэек, называлі свой часовы адпачынак шабашам або суботай. Казалі: “Тэпэр у мэнэ прышоў шабас, шчо трэба посідіты”. Або: “У мэнэ тэпэр субота”.

(Ракіцкі: ) “Што можна казаць пра сымболіку такой крыві? Ці ўлучалася яна ў магію, абрады, звычаі?”

(Валодзіна: ) “Мэнструальнай крыві прыпісвалася разбуральная і адначасна гаючая моц: ёю выводзілі бародаўкі і здымалі рожыстае запаленьне, зь месячнымі дазвалялася садзіць капусту, тады на яе не нападуць чэрві. З заплямленай кашуляй абыходзілі пажар. Полавыя дачыненьні пры mensis не ўхваляліся, бо гэта магло прывесьці да нараджэньня калекі ці нават упыра; у іншых месцах, наадварот, сьцьвярджалі, што дзіця, зачатае “пад краскі”, будзе прыгожае”.

(Ракіцкі: ) “І ўсё ж, ці бачыліся mensis як хвароба, болька?”

(Валодзіна: ) “Не, вядома. Іншая рэч, у самім цыклі назіраюцца адхіленьні і збоі. Тут і затрымкі або, наадварот, працяглыя, з болем і надта моцныя крывацёкі. Прыкладам, пры амэнарэі асабліва эфэктыўнымі лічыліся сродкі з выразнай скіраванасьцю ўніз, долу. Раілі кары вішнёвай наскрэбці тры разы зьверху ўніз і адвар зь яе даваць піць. Часам яшчэ да кары дадавалі дзевяць трэсак з трох падпорак зь пераплёту палазоў, саскрабаных зьверху ўніз. Пілі ваду, узятую зь віру ў рацэ ці зь “віру”, які самі рабілі ў дзежцы падчас мяшаньня вады калатоўкаю”.

(Ракіцкі: ) “Ці не расчытваецца ў такіх рэцэптах ізноў нейкая засьветавая характарыстыка жанчыны?”

(Валодзіна: ) “Па праўдзе, паўстае ў гэтых прадпісаньнях жаночае ўлоньне як вір, і тым актуалізуюцца яго хтанічныя, засьветавыя характарыстыкі. Але згадаем, той сьвет – гэта ня толькі дэманічна-пачварнае котлішча, але і сховішча магутных стваральных патэнцыяў. Гэта – той сьвет, куды адыходзяць душы. Але і адкуль прыходзяць дзеткі. Месячныя выступаюць свайго роду знакам фэртыльнага пэрыяду ў жыцьці жанчыны, калі яна яшчэ можа зацяжараць і нарадзіць. У магічнай практыцы месячка скарыстоўвалася таму пры кантрацэпцыі, хаця і ўважаліся такія прыёмы за небясьпечныя і страшныя”.

“Як ня хоча больш ужо кабета мець дзяцей, то раілі ёй памыць уласную кашулю, заплямленую падчас месячных, і ваду выліць на гарачую печ у лазьні. Калі жанчына так зробіць, колькі дзіцячых галасоў з плачам, выходзячы з лазьні, яна пачуе, столькі сама магла б мець дзяцей. Або трохі вады, што засталася пасьля мыцьця такой кашулі, трэба выліць у замок, пасьля чаго замкнуць яго і ўкінуць у студню. У такім разе дзяцей ня будзе ніколі”.

(Ракіцкі: ) “Сапраўды, страшныя, хаця і паказальныя сваёй шчыльнай зьнітаванасьцю з самой ідэяй жанчыны. Ці можна прыгадаць якія яшчэ магічныя парады, зьвязаныя з такім жаночым часам?”

(Валодзіна: ) “Калі сучасныя і гарадзкія, і вясковыя жанчыны ў такую кантрацэпцыю ўжо ня вераць, то скарыстаньне месячкі як засяроджаньня жаночай існасьці ў любоўнай магіі жыве і па сёньня. У часе экспэдыцыяў ня раз даводзіцца запісваць, як перадусім пакінутыя жонкі ў адчаі вярнуць загулялага мужа цішком дадавалі яму ў страву кропельку сваёй крыві. І, як цьвердзілі, дапамагала. Хаця і дадавалі: нядоўгай будзе прыварожаная любоў”.

(Ракіцкі: ) “Але перадусім наша перадача пра болькі. Ад чаго яшчэ пакутавалі вясковыя кабеты?”

(Валодзіна:) “Самай страшнай болькай жанчыны лічылася і лічыцца бясплодзьдзе. У народнай традыцыі яно разумеецца як вынік псоты, праклёну або парушэньня жанчынаю ці нават яе блізкімі прынятых грамадзтвам нормаў паводзінаў. Да жаночых болек, безумоўна, адносяцца і да- і пасьляродавыя ўскладненьні, пагроза выкідка, крывацёк у цяжарных і, безумоўна, залатнік”.

(Ракіцкі: ) “Залатнік? Што гэта? І якія сымптомы ў такой немачы?”

(Валодзіна: ) “Народны тэрмін залатнік мае два значэньні: па-першае, гэта такі орган, які прыпісваўся як жанчынам, так і мужчынам. Гэта – такі мяшэчак, які месьціцца недзе ля пупа. Пры перасільваньні, падрыве гэты залатнік як бы ажываў і пачынаў вандраваць па целе, выклікаючы боль і пакуты. Але часьцей як залатнік пазначаюцца жаночая матка, наогул жаночыя рэпрадуктыўныя органы. Іх хваравітым станам суправаджаліся часам роды. Таму залатнік – гэта як бы спадарожнік родаў”.

(Ракіцкі: ) “Выходзіць, усе спэцыфічна жаночыя болькі – гэта хваробы сфэры рэпрадукцыі. Як паралель, што вылучае традыцыя ў якасьці болек толькі мужчынскіх?”

(Валодзіна: ) “Бясплодзьдзе амаль на сто адсоткаў ставілася ў віну жанчыне. Зафіксаваны толькі адзін выпадак удзелу мужчыны ў лекаваньні –ад сарочак жонкі і мужа адразалі па кавалку тканіны, якія потым спальвалі, а попел, разьведзены ў вадзе, давалі выпіць мужу. З болек мужчынскіх выразна вылучаецца хіба толькі мужчынская нямоцнасьць”.

(Ракіцкі: ) “Пакуль што мы гаварылі пра болькі фізычныя, фізіялягічныя. Але ніхто ня стане пярэчыць, што ці не найбольшыя пакуты прыносілі болькі-перажываньні. Што балела традыцыйнай жанчыне? Ня станем казаць пра беднасьць, неўраджай ці хваробы дзяцей. Чым балела душа сялянкі як жанчыны?”

(Валодзіна:) “Каханьне – некаханьне. Не сакрэт, што шлюбы часта браліся без папярэдніх пачуцьцяў. І дэвіз “сьцерпіцца-зьлюбіцца” спрацоўваў. Хаця мноства лірычных песьняў даводзіць, як вяне, марнее жанчына без каханьня. Лірычная гераіня перажывае тут нялюбага мужа, сардэчную пустку больш пакутліва, чымся матэрыяльную”.
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG