Лінкі ўнівэрсальнага доступу

«Гісторыя на Свабодзе»: Цімафей Акудовіч пра тое, ці трэба пераймяноўваць Беларусь


Фотакаляж, мапа Вялікага Княства Літоўскага, Цімафей Акудовіч
Фотакаляж, мапа Вялікага Княства Літоўскага, Цімафей Акудовіч

Расея зрабіла свой погляд на гісторыю зброяй. Расейскія мэдыя перапоўненыя гістарычнымі аргумэнтамі, якія часта маюць мала агульнага з рэальнасьцю. Адпаведна, узрастае роля папулярызацыі праўдзівай гісторыі і праўдзівых гістарычных фактаў.

Як да гісторыі ставяцца беларусы? Якія праблемы і тэмы цікавяць іх у першую чаргу? Як да іх можна данесьці гістарычную праўду?

Пра гэта мы сёньня пагаворым з гісторыкам і журналістам Цімафеем Акудовічам.

0:00 — чаму сярод беларусаў шмат прыхільнікаў тэрмінаў «Літва» і «літвін»

3:14 — чаму беларусы ня хочуць у слове «Беларусь» бачыць слова «Русь»

4:24 — што для беларусаў азначае паўстаньне 1863–1864 гадоў

7:34 — як суадносіцца памяць пра Другую Сусьветную вайну з памяцьцю пра Вялікае Княства Літоўскае

10:58 — ці шмат у Беларусі тых, хто хоча перайменаваць Беларусь, і ці варта гэта рабіць

13:01 — як лепш дастаўляць беларусам гістарычныя веды ва ўмовах ідэалягічнага кантролю з боку рэжыму

Фрагмэнт размовы вядоўцы Сяргея Абламейкі зь Цімафеем Акудовічам:

— Вы якраз займаецеся папулярызацыяй гісторыі, і таму вельмі цікава паслухаць вашы высновы пра, так бы мовіць, гістарычныя густы і перавагі беларусаў. Пачнём, відаць, зь Літвы і Русі. У мяне самога складаецца ўражаньне, што прынамсі ў інтэрнэце, прынамсі аўтары камэнтароў пад гістарычнымі матэрыяламі — ярыя прыхільнікі тэрміну і назвы «Літва», «літвіны». «Беларусь» ім вельмі не падабаецца. Ці так гэта і чаму?

— Мне падаецца, такая тэндэнцыя ёсьць. Я яе назіраў ня толькі ў камэнтарах у інтэрнэце, але і калі працаваў «на зямлі», экскурсаводам. Тады я значна часьцей сустракаў прыхільнікаў «ліцьвінскай» тэорыі, чым «рускага міру». Я думаю, гэта тлумачыцца досыць проста. «Ліцьвінская» тэорыя, канцэпцыя — гераічная. А нам вельмі не хапае гераізму ў нашай гісторыі. Гэтая тэорыя зразумелая і кампактна зьбітая. Там усё ясна: ёсьць Вялікае Княства Літоўскае, наша дзяржава, і трэба яе адрадзіць. І яна шмат у чым праўдзівая. Гэта частка нашай гісторыі, якую доўгі час ад нас хавалі, і трэба цяпер з гэтым разьбірацца.

Усё разам гэта стварае запыт на гэтую канцэпцыю, якую многія людзі максымалізуюць і ператвараюць у вельмі важную псыхалягічна тэму, на якой яны адыгрываюцца, маўляў, тады вось мы зажывем. Таму гэтая тэма так гучыць.

— А як беларусы ставяцца да «Русі»? Няўжо ёсьць такія, хто назвы «Беларусь» саромеецца? Як вы адчуваеце, ці шмат людзей хочуць перайменаваць краіну?

— Прыхільнікі перайменаваньня Беларусі ў Літву сустракаюцца, але ня часта. Гэта вельмі радыкальная пазыцыя. Мне падаецца, большасьць беларусаў цудоўна ставяцца да назвы «Беларусь». Іншая праблема палягае ў тым, што беларусы ня хочуць у слове Беларусь бачыць слова «Русь». Для іх Беларусь — гэта новая зьява, зьвязаная хутчэй са словам «Літва», зь Вялікім Княствам Літоўскім, чым са словам «Русь». Відавочна, што мяняць назву Беларусь масава ніхто ня хоча.

— Вось вам малавядомы факт. У канцы 1990-х гадоў, ужо будучы ў эміграцыі, перайменаваць Беларусь прапаноўваў Зянон Пазьняк. Ён прапаноўваў варыянт «Вялікае Княства Літоўскае — Беларусь».

— Перайменаваньне народу, думаю, усе гэта разумеюць, гэта вялікі злом. Гэта сама па сабе вельмі вялікая задача. Я думаю, што большасьць людзей не гатовыя гэта разглядаць хаця б таму, што гэта непад’ёмная задача. Страшна сабе ўявіць, колькі ўсяго трэба мяняць унутры нас і звонку.

Зь іншага боку, людзям не хапае слова «Літва» ў нашай назьве. Таму што мы вядзем сябе ад Вялікага Княства Літоўскага, слова «Русь» у нашай назьве ёсьць, слова «Літва» няма, і атрымліваецца, што праз назву нас цягне магнітам на ўсход.

Так што адчуваньне гэтай праблемы прысутнічае. І ёсьць дзьве крайнасьці: мяняць нельга, бо хіба мы дарэмна сто гадоў укладаліся ў гэтую назву? А зь іншага боку, адчуваньне нейкага недахопу прысутнічае таксама.

— Многія заходнія гісторыкі зьвяртаюць увагу на вялікую ўкаранёнасьць у беларусах падзеяў Другой сусьветнай вайны, якую ў Беларусі ўсё яшчэ называюць Вялікай Айчыннай. Нават Тымаці Снайдэр 20 гадоў таму пісаў, што новай беларускай нацыі, калі такая ўзьнікне, трэба будзе неяк палагоджваць Вялікае Княства Літоўскае з культам перамогі ў Вялікай Айчыннай вайне.

— Цалкам пагаджуся са Снайдэрам. Калі мы глядзім на гісторыю як на суму псыхалягічных праблем нацыі (а ёсьць такі момант), то ў беларусаў напраўду дзьве такія вялікія псыхалягічныя праблемы, зьвязаныя з гісторыяй,— гэта «Літва» і вайна.

Тэма знаходжаньня сябе ў раньнім Вялікім Княстве Літоўскім — ключавы момант гісторыі. Бо само Вялікае Княства Літоўскае, яго 500-гадовая гісторыя — яна наша. Ня «толькі наша», а наша, з гэтым ніхто не спрачаецца. А вось ключавы эпізод заснаваньня Княства — ці гэта мы яго засноўвалі, ці літоўцы, ці мы там ёсьць, ці няма — ён вельмі дыскусійны, вельмі гарачы, і добра відаць, што як толькі кранаеш гэтую тэму — адразу процьма эмоцый, адразу прыскокваюць людзі, які пачынаюць даказваць нейкую сваю праўду. Ясна, што гэта вельмі кранае. Нам важна, каб мы былі ў Вялікім Княстве Літоўскім ад самага пачатку і да канца. І калі нейкі сумнеў, то псыхалягічна паехалі...

І тое самае вакол вайны. Там іншая праблема. Па-першае, сама зьява, па гістарычных мерках, была адносна нядаўна, і яна адносна маламаштабная. Па-другое, нам яе падавалі ў аднабаковым выглядзе на працягу 70 гадоў. А па сутнасьці, і да гэтага часу падаюць. З прычыны гэтага там утварылася шмат комплексаў, якія нам яшчэ разблытваць і разблытваць. Напрыклад, як ставіцца да гераічнага народу, які ваяваў на баку тырана? Або як ставіцца да партызанскага руху, дзе былі нашы дзяды, але і пытаньняў да яго шмат? Або колькі беларусаў было забіта? І так далей, так далей, так далей...

Гэтая апошняя тэма вельмі і рэальна палітызаваная, бо дзяржаве хочацца, каб гэта была як мага большая лічба, а гісторыкі кажуць, што гэта ня так. І зноў мы маем тут народна-псыхалягічную праблему.

І вось я разумею, што Тымаці Снайдэр казаў пра пласт гісторыі больш заходні і пра пласт больш усходні, бээсэсэраўскі. Іх сумяшчэньне, асабліва цяпер, падчас вайны ва Ўкраіне, будзе праблемай.

Слухаць гутаркі пра гісторыю вы таксама можаце і на ўсіх папулярных падкаст-плятформах:

Беларусы за «Русь» ці за «Літву»
пачакайце

No media source currently available

0:00 0:16:11 0:00
Наўпроставы лінк

«Гісторыя на Свабодзе». Дзе глядзець і слухаць

Вакол Беларусі ідзе вайна гісторыяў. Апанэнты страляюць ня толькі ракетамі і снарадамі, але і гістарычнымі аргумэнтамі. Мінулае Беларусі, Эўропы і сьвету вачыма беларусаў — у праекце «Гісторыя на Свабодзе».

Новыя выпускі выходзяць раз на тыдзень, па серадах.

Як глядзець на YouTube

Падпішыцеся на наш адмысловы YouTube-канал «Гісторыя на Свабодзе», каб не прапусьціць ніводнага выпуску.

Як слухаць падкаст

Калі вам зручней слухаць, а не глядзець, наш праект дасяжны на асноўных падкаст-плятформах. Выберыце тую, якая падыходзіць менавіта вам.

Чароўная спасылка – клікнуўшы на яе, вы аўтаматычна трапіце на адну з папулярных плятформаў.

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG