Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Прагулка па галерэі Tate Britain: задарма і без задышкі


Джон Уільям Уотэргаўз, «Ледзі з Шалот» (1888)
Джон Уільям Уотэргаўз, «Ледзі з Шалот» (1888)

Куды схавацца ў летнюю сьпёку ў чужым горадзе, калі на тэрмомэтры 32 паводле Цэльсія? Карцінная галерэя з акуратным кандыцыянаваньнем паветра — не найгоршы выбар, па-мойму.

Сьпёка ў Вене, 1995

Упершыню я праверыў такую схованку на сабе амаль чвэрць стагодзьдзя таму, калі ў разгар лета апынуўся на Ringstraße ў Вене. У разагрэтым калейдаскопе палацаў пры гэтай кальцавой я ўбачыў каменную аграмадзіну, якая мела шыльду «Kunsthistorisches Museum» — я пасьпешна закупіў у касе квіток за апошнюю 100-шылінгавую купюру ў кішэні ды нырнуў у збаўчую прахалоду каменных сьцен і засяроджаную цішыню выставачных заляў. Проста каб схавацца ад гарачыні на вуліцы.

Пітэр Брэйгель Старэйшы «Бойка Масьленіцы і Посту» (1559)
Пітэр Брэйгель Старэйшы «Бойка Масьленіцы і Посту» (1559)

Тады яшчэ карцінныя галерэі мяне не цікавілі, і я зусім ня ведаў, што можна пабачыць у гэтай венскай, а таму перажыў неймаверны шок, калі апынуўся ў залі, на сьценах якой вісеў тузін карцін Пітэра Брэйгеля Старэйшага! Ах, дык значыць, яны існуюць насамрэч, вось тут якраз, а ня толькі на рэпрадукцыях у школьных падручніках і ў альбомах з мастацтвам! Што ні сказаць, а паглядзець «Бабілёнскую вежу (Вялікую)» Брэйгеля «ў натуры» — гэта нешта, чаго вам ніякая рэпрадукцыя, нават найвышэйшай якасьці, ня дасьць. Акрамя «Бабілёнскай вежы», у Музэі гісторыі мастацтва ў Вене знаходзяцца такія брэйгелеўскія шэдэўры, як «Бітва Масьленіцы і Посту», «Дзіцячыя гульні», «Шлях на Галгофу», «Паляўнічыя на сьнезе», «Мужыцкае вясельле», «Мужыцкі танец»… Я правёў у Брэйгелеўскай залі гэтай венскай галерэі гадзіны дзьве і ўжо не прыгадаю, што было ў іншых залях.

Галерэя Tate — трошкі гісторыі

Сёньня я хачу запрасіць чытачоў рубрыкі «Варта» на прагулку па іншай славутай галерэі — Tate — якую мне таксама хочацца наведаць, але пакуль што мушу абмежавацца віртуальнымі агледзінамі.

Tate Gallery была заснаваная ў 1897 годзе і першапачаткова мела назву National Gallery of British Art. У 1932 галерэю пераназвалі ў Tate Gallery — у гонар яе заснавальніка і першага спонсара, прамыслоўца Генры Тэйта, які ў 1889 перадаў брытанскаму ўраду сваю прыватную калекцыю з 65 карцін і ахвяраваў 80 тысяч фунтаў на пабудову галерэі мастацтва.

Будынак галерэі Tate Britain
Будынак галерэі Tate Britain

У 2000 Tate Gallery фармальна ператварылася ў дзяржаўна фінансаваную ўстанову пад назвай Tate, якая сёньня ахоплівае чатыры розныя галерэі мастацтва пад адной шыльдай: Tate Britain (Лёндан, брытанскае мастацтва ад 1500 году да сёньня); Tate Modern (Лёндан, мадэрнае і сучаснае брытанскае і сусьветнае мастацтва); Tate Liverpool (Лівэрпул, мадэрнае і сучаснае брытанскае і сусьветнае мастацтва); Tate St Ives (Сэнт-Айвс у Корнуале, сучаснае брытанскае мастацтва, аўтарамі якога зьяўляюцца мастакі, зьвязаныя з гэтым рэгіёнам).

Прагулкі па ўсіх галерэях мы, зразумела, не адужаем. Паспрабуем зазірнуць толькі ў Tate Britain (Лёндан, набярэжная Millbank). Уключыце свае кандыцыянэры, калі ласка…

Уільям Тэрнэр (Joseph Mallord William Turner, 1775–1851)

Брытанцы лічаць Ўільяма Тэрнэра сваім найбольш знакамітым жывапісцам. Талент жывапісца Тэрнэр выявіў у 12 гадоў. У 14 гадоў яго прынялі на вучобу ў Каралеўскую мастацкую акадэмію, а ў 15 гадоў ягоная акварэль патрапіла на штогадовую выставу, арганізаваную гэтай Акадэміяй (ранг гэтай выставы ў Вялікабрытаніі быў роўны парыскаму Le Salon).

Уільям Тэрнэр «Сьнежная бура. Параход выходзіць з порту» (1842)
Уільям Тэрнэр «Сьнежная бура. Параход выходзіць з порту» (1842)

Тэрнэр пакінуў па сабе багатую мастацкую спадчыну — звыш 2 тысяч карцін і каля 19 тысяч малюнкаў і эскізаў. Самая багатая калекцыя ягоных твораў знаходзіцца якраз у Tate Britain, дзе яму адведзена асобнае крыло ў галерэі, уваход у якое — задарма.

Уільям Тэрнэр «Усход сонца з марскімі пачварамі» (1845)
Уільям Тэрнэр «Усход сонца з марскімі пачварамі» (1845)

Тэрнэр найбольш вядомы сваім рэвалюцыйны (як на свой час) выкарыстаньнем колеру і сьвятла, асабліва ў сваіх марскіх пэйзажах. Хопіць паглядзець на дзьве-тры рэпрэзэнтатыўныя карціны Тэрнэра ў гэтым жанры — напрыклад, «Апошні рэйс карабля «Мужны», «Усход сонца з марскімі пачварамі» або «Крушэньне грузавога карабля» — каб зразумець, што Тэрнэр амаль на паўстагодзьдзя апярэдзіў францускіх імпрэсіяністаў.

Уільям Тэрнэр «Сонца Вэнэцыі заходзіць у мора» (1843)
Уільям Тэрнэр «Сонца Вэнэцыі заходзіць у мора» (1843)

Самая прэстыжная мастацкая прэмія Вялікай Брытаніі носіць імя гэтага жывапісца (Turner Prize) — яе заснавала ў 1984 годзе якраз кіраўніцтва Tate Gallery. 40 тысяч фунтаў даюць штогод сучаснаму брытанскаму мастаку — цырымонія ўручэньня прэміі належыць да найважнейшых культурных падзеяў у жыцьці краіны. Публіку прызвычаілі, што прэміюецца «радыкальнае» мастацтва, якое часта выклікае ня толькі рознагалосьсе сярод крытыкаў, але і агульнанацыянальныя скандалы. У гісторыю сучаснай брытанскай культуры ўвайшлі Тэрнэраўскія прэміі 1991 (адным з намінантаў была акула ў фармальдэгідзе ў шкляной шафе) і 1998 (калі намінаваўся разбэрсаны ложак, у якім мастачка на працягу некалькіх дзён займалася сэксам, падмацоўваючыся толькі алькаголем)…

Пасьля заляў з Тэрнэрам мы заглянем ў некаторыя залі з брытанскім мастацтвам 1500—1900 гг. (Walk Through British Art).

Натаніэл Бэйкан (Nathaniel Bacon, 1585–1627)

Да нашага часу дайшлі толькі дзевяць карцін Бэйкана. У гісторыі брытанскага мастацтва ён застаўся як аўтар натурмортаў з гароднінай і садавінай, якія часта суправаджаюцца паўнагрудай дзеўкай. Тут ягоная найбольш вядомая карціна:

Натаніэл Бэйкан «Кухарка з натурмортам гародніны і садавіны» (1620-25)
Натаніэл Бэйкан «Кухарка з натурмортам гародніны і садавіны» (1620-25)

Уільям Гогарт (William Hogarth, 1697–1764)

Уільям Гогарт — бадай што, самы вядомы ангельскі мастак першай паловы XVIII стагодзьдзя. Вядомасьць здабыў сабе перш за ўсё сатырычнымі гравюрамі і ілюстрацыямі. Самыя паказальныя працы ў гэтых жанрах — сатырычныя цыклы «A Harlot’s Progress» (Кар’ера шлюхі, 1731) і «A Rake’s Progress» (Кар’ера мантача, 1735).

«Сцэна з „Жабрачай опэры“ VI» — адна зь першых карцін ангельскага жывапісу, якая паказвае тэатральны спэктакль. Маецца на ўвазе спэктакль «Жабрачая опэра» Джона Грэя, прэм’ера якога адбылася ў 1728 годзе.

Уільям Гогарт «Сцэна з „Жабрачай опэры” VI» (1731)
Уільям Гогарт «Сцэна з „Жабрачай опэры” VI» (1731)

Дэйвід Уілкі (David Wilkie, 1785–1841)

Шатляндзкі мастак Дэйвід Уілкі вядомы перш за ўсё як аўтар «жанравага жывапісу», карцін з гістарычнай тэматыкай і партрэтаў. «Сьляпы скрыпач» — адна зь ягоных раньніх карцін, якая зьвярнула ўвагу публікі вельмі ўдалым адлюстраваньнем выразу твараў беднай сялянскай сям’і, у хаце якой зьявіўся сьляпы музыка.

Дэйвід Уілкі «Сьляпы скрыпач» (1806)
Дэйвід Уілкі «Сьляпы скрыпач» (1806)

Джон Эвэрэт Мілэй (John Everett Millais, 1829–1896)

Джон Эвэрэт Мілэй разам з Уільямам Голманам Гантам (1827–1910) і Дантэ Габрыэлам Расэці (1828–1882) заснаваў у 1848 годзе Брацтва прэрафаэлітаў — найцікавейшы кірунак у брытанскім жывапісе ХІХ стагодзьдзя. Карціна «Хрыстос у доме сваіх бацькоў» поўніцца хрысьціянскай сымболікай. Цясьлярскі трохкутнік на сьцяне, над галавой маладога Хрыста, сымбалізуе Сьвятую Тройцу. Драўніна і цьвікі прадвяшчаюць будучае расьпяцьце, таксама як і кроў на параненай цьвіком руцэ Хрыста, якая капае на ягоную ступню. Малады Ян Хрысьціцель паказаны зь міскай з вадой, якую ён нясе абмыць рану Хрыста. На драбіне сядзіць белая галубка, сымбаль Сьвятога Духу, які сышоў зь нябёсаў падчас хрышчэньня Хрыста. Карціна выкананая ў манеры прысутнай усім прэрафаэлітам — з абсалютнай любоўю да найменшай нават дэталі.

Джон Эвэрэт Мілэй «Хрыстос у доме сваіх бацькоў» (1849-50)
Джон Эвэрэт Мілэй «Хрыстос у доме сваіх бацькоў» (1849-50)

Джон Сінгер Сарджэнт (John Singer Sargent, 1856–1925)

Сарджэнт — амэрыканскі мастак, які лічыўся найлепшым партрэтыстам свайго часу. Карціна «Клёд Манэ малюе на ўскраіне лесу», выкананая ў размашыстай імпрэсіянісцкай манеры, ня вельмі характэрная Сарджэнту, які маляваў партрэты зь вялікай дбайнасьцю пра дакладнасьць мазка.

Джон Сінгер Сарджэнт «Клёд Манэ малюе на ўскраіне лесу» (?1885)
Джон Сінгер Сарджэнт «Клёд Манэ малюе на ўскраіне лесу» (?1885)

Джон Сінгер Сарджэнт «Іна і Бэты, дочкі Эшэра Вэртгеймэра» (1901)
Джон Сінгер Сарджэнт «Іна і Бэты, дочкі Эшэра Вэртгеймэра» (1901)

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG