Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Чаму мой дзед не пайшоў у партызаны, а палічыў за лепшае супрацоўнічаць з гестапа?


Адказваючы на гэтае і іншыя падобныя пытаньні, школьнікі будуць вучыць гісторыю роднай краіны.

Новы адукацыйны праект «Чэхаславаччына 38-89» спалучае ў сабе элемэнты кампутарнай гульні і інтэрактыўнага коміксу. Чэскія школьнікі ў рамках навучальнай гульні змогуць пагутарыць з відавочцамі гістарычных падзей, задаць ім пытаньні і нават зьмяніць хаду гісторыі.

Праект кампутарнай сымуляцыі «Чэхаславаччына 38-89», які ахоплівае адразу некалькі этапаў гісторыі Чэхаславаччыны, праходзіць тэставаньне ў абраных школах краіны. У 2015 годзе ён пачне паўсюдна выкарыстоўвацца ў чэскіх школах.

Стваральнікі праекту – навукоўцы з Карлавага ўнівэрсытэту Віт Шысьлер і Цырыл Бром, натхніліся амэрыканскай гульнёй Revolution, якая ўяўляе сабой займальны курс гісторыі для школьнікаў, і дацкай сэрыяй кампутэрных гульняў Global Conflicts.

«Наша гульня-сымуляцыя заснаваная на сьведчаньнях відавочцаў. Яна прадстаўляе некалькі пэрыядаў чэскай гісторыі з пункту гледжаньня 8-9 сьведак, кожны зь якіх распавядае гульцу сваю асабістую гісторыю. Вучань можа ўбачыць тыя ці іншыя падзеі вачыма некалькіх чалавек, можа задаваць ім пытаньні і фармаваць свой ўласны пункт гледжаньня на тое, што адбываецца. Мы спадзяемся, што такім чынам маладыя людзі змогуць глыбей зразумець палітычны, культурны і сацыяльны кантэкст пэрыяду, які ня так лёгка апісаць», – расказаў Віт Шысьлер у інтэрвію Радыё Прага.

Мэта кожнай асобнай гульні – скласьці з даступных фрагмэнтаў (гэта ня толькі адказы відавочцаў, але і гістарычныя матэрыялы, газэты, радыё- і тэлепраграмы) як мага больш комплексную карціну падзей. У залежнасьці ад таго, якую інфармацыю ўдаецца атрымаць гульцу, ён даведваецца новыя і новыя дэталі гісторыі. Першая частка праекту прысьвечаная Другой сусьветнай вайне, замаху на намесьніка імпэрскага пратэктара Багеміі і Маравіі Рэйнгарда Гэйдрыха і гітлераўскаму тэрору, які пачаўся пасьля гэтага. У аснове сюжэту – гісторыя паштовага службоўца, якога арыштоўвае і дапытвае гестапа і які трапляе ў канцэнтрацыйны лягер Асьвенцім.

«Гісторыя пачынаецца з таго, што вы – хлопчык ці дзяўчынка – зьяўляецеся ўнукам або ўнучкай бабулі, якая зьяжджае са сваёй кватэры, і вы дапамагаеце ёй зьбіраць рэчы. Вы знаходзіце стары радыёпрымач, які хочаце выкінуць, але бабуля супраць. Яна кажа, што слухала яго ў той час, калі дзядулю арыштавала гестапа. І вас адразу пераносіць унутр інтэрактыўнага коміксу, дзе вы сочыце за арыштам дзядулі вачыма бабулі, тады яшчэ маладой жанчыны. Так пачынаецца гульня, якая зводзіць вас з іншымі дзейнымі асобамі», – распавядае Віт Шысьлер.

Гулец сам мае магчымасьць зьмяніць разьвіцьцё сюжэтнай лініі.

«Ёсьць некалькі момантаў, калі вам даюць магчымасьць увайсьці ўнутр апавяданьня і паўплываць на разьвіцьцё сюжэту. У той момант, калі вашага дзеда адводзіць гестапа, у вас ёсьць некалькі сэкунд на тое, каб схаваць улёткі, якія дзед захоўвае ў кватэры. Калі ў вас гэта атрымаецца, сытуацыя будзе разьвівацца пэўным чынам, калі не – усё пойдзе па-іншаму. Пры гэтым вялікая частка падзейнай часткі гульні адбываецца ня ў час вайны, а ў наш час. Гулец мае зносіны з удзельнікамі тых падзей, якім цяпер больш за 80 гадоў, ён сам вырашае, якім чынам і пра што іх спытаць, і ў залежнасьці ад гэтага трапляе ў розныя праслойкі гэтай гісторыі. Калі пытаньні задаюцца без пачуцьця такту, без дастатковай ступені суперажываньня ці разуменьня таго, што адбываецца, відавочцы могуць адмовіцца на іх адказваць».

У рамках кампутарнай сымуляцыі школьнікі змогуць пагутарыць з зусім рознымі людзьмі. Напрыклад, з удзельнікам руху супраціву, які рызыкаваў жыцьцём, змагаючыся з нацызмам, і з журналістам, які супрацоўнічаў з акупацыйным рэжымам. Кожны паспрабуе растлумачыць дзецям, чаму ён абраў такі шлях. Школьнікі павінны самі прааналізаваць атрыманую інфармацыю і сфармаваць сваё стаўленьне да яе.

Пасьля ваенных падзей сымуляцыя заводзіць школьнікаў у пасьляваенную Чэхаславаччыну, дзе вырашаецца пытаньне аб выгнаньні Судэцкіх немцаў і да ўлады прыходзяць камуністы. У кожным з модуляў школьніка чакае сустрэча зь некалькімі відавочцамі падзей, які дакажуць яму, што гісторыя ніколі не бывае чорна-белай.

«За стварэньнем гульні-коміксу стаіць велізарная праца, праведзеная чэскімі гісторыкамі, – кажа Віт Шысьлер. – Нам дапамагаюць калегі-гісторыкі з Інстытуту сучаснай гісторыі Акадэміі навук, Інстытуту вывучэньня таталітарных рэжымаў і дзясяткі настаўнікаў гісторыі зь сярэднеадукацыйных школ, якія даюць нам зваротную сувязь. А канкрэтныя гісторыі нам прадставіла са свайго архіву аб'яднаньне Post Bellum, якое зьбірае ўспаміны ўдзельнікаў Другой сусьветнай вайны».
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG