Лінкі ўнівэрсальнага доступу

“БЕЛАРУСЫ, ЯК І РАСЕЙЦЫ, БУДУЦЬ ЛАДЗІЦЬ ЗАСТОЛЬЛІ ДА 14 СТУДЗЕНЯ…”


Алена Панкратава, Менск

Як сьцьвярджае аўтар артыкула “Дзед Мароз рэабілітаваны” ў нямецкай “Мaerkische Zeitung”, у Беларусі шануюць усе рэлігійныя сьвяты. Зараз тут – час доўгіх калядна-навагодніх каталіцка-праваслаўных сьвяткаваньняў. На практыцы гэта азначае, што беларусы выкарыстоўваюць любую падставу для таго, каб сабраць вялікі стол і пасядзець зь сябрамі ці знаёмымі. На працягу апошніх дзесяцігодзьдзяў, незалежна ад палітычнай сытуацыі ў краіне, застольле зь невялікімі перапынкамі працягваецца як мінімум тры тыдні.

Увесь гэты час, прыкладна з 24-га сьнежня да 14 студзеня, на вуліцах гарадоў і ва ўстановах можна таксама ўбачыць прыкметы сьвятаў: ліхтарыкі, зорачкі, упрыгожаныя елкі, а таксама галоўныя атрыбуты — мужчыну ў чырвонай вопратцы зь белай барадой і дзяўчынку-прыгажуню ў белым, нібыта са сьнегу, адзеньні. Гэтыя пэрсанажы, па сутнасьці, адсунулі на другі плян сапраўдны хрысьціянскі сымбаль Калядаў альбо Раства — малога Хрыста.

Аднак менавіта Дзеда Мароза й Сьнягурку шануюць у Беларусі як ніякіх іншых казачных герояў: яны традыцыйна адорваюць беларускіх дзяцей падарункамі — у хатах, школах, дзіцячых садках, на гэтак званых публічных елках.

Традыцыя, праўда, была спыненая ў 1929-м годзе, калі Сталін забараніў падобныя сьвяткаваньні. Аднак праз шэсьць гадоў, у 1935-м, і Дзед Мароз, і Сьнягурка былі рэабілітаваныя ў мэтах выхаваньня савецкіх грамадзянаў на прыкладах айчыннага патрыятызму. Так што елкі пачалі зноў упрыгожваць у масавым парадку, — піша “Мaerkische Zeitung”.

Дзед Мароз са Сьнягуркай, а зусім не немаўля-Хрыстос сталі для многіх пакаленьняў беларусаў чымсьці накшталт агульнай рэлігіі й сымбаля веры.

“Зь дзесяці мільёнаў беларусаў знойдзеш хіба што некалькі тысяч інтэлектуальна незалежных і грамадзкі актыўных, — сказала ў інтэрвію з журналістам аўстрыйскай газэты “Standart” Натальля Макушына. — Мы павінны даць магчымасьць гэтым людзям адкрыта выказваць свае думкі”.

Натальля — рэдактарка выданьня “Новы век”. Гарадзенскі часопіс “Новы век” меў вельмі кароткае жыцьцё: ён выйшаў усяго тры разы, хаця ягонае кола чытачоў было дастаткова шырокае.

Дарэчы, — піша аўстрыйская “Standart”, да Другой сусьветнай вайны палову насельніцтва Горадні складалі габрэі. Цяпер іх у горадзе меней за 90 чалавек. Дзясяткі тысяч зьехалі з Горадні за апошнія дзесяцігодзьдзі, большая частка — пасьля першай перамогі на выбарах Аляксандра Лукашэнкі. Летась у верасьні аўтакрат стаў прэзыдэнтам зноў.

Паводле аўтара артыкула “Інтэлектуалы супраць апошняга дыктатара Эўропы”, краіна паводле сваіх палітычных прыхільнасьцяў па сутнасьці падзеленая. Палова — за Лукашэнку, палова — за апазыцыю. Лягер Лукашэнкі значна больш арганізаваны. Лукашэнка выйграе дзякуючы таму страху пераменаў, які ўласьцівы прадстаўнікам старэйшага пакаленьня.

Праект “Новы век” разьлічаны на новыя пакаленьні. Як піша аўстрыйская газэта, у выданьне “Новы век” былі ўкладзеныя сродкі Натальлі Макушынай і ейных сяброў, часопіс друкаваўся ў Польшчы і фактычна не каштаваў дзяржаве нічога. Аднак суд закрыў рахунак выданьня напярэдадні прэзыдэнцкіх выбараў.

Палітычны ціск на іншадумства крануў у Горадні ня толькі “Новы век”, — піша аўстрыйская “Standart”. Газэце “Пагоня” прыйшлося яшчэ цяжэй. Выданьне абвінавацілі ў паклёпе на прэзыдэнта, яе спэцыяльны наклад быў канфіскаваны і зьнішчаны, галоўны рэдактар затрыманы міліцыянтамі.

Журналісты “Новага веку”, аднак “не здаюць сваіх пазыцыяў: кожны тыдзень сумесна зь недзяржаўнай газэтай “Біржа інфармацыі” яны робяць Інтэрнэт-вэрсію выданьня. Па-сутнасьці, гэта альтэрнатыва афіцыйнай “Гродненской правде”. Каманда “Новага веку” разьлічвае працаваць доўга. Гэта тып тых новых мэдыяў у Беларусі, якія не зьбіраюцца палітычна выхоўваць сваіх чытачоў. Яны хочуць даць ім магчымасьць выказваць гэтыя думкі уголас”, —піша аўстрыйская “Standart”.

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG