7 Кастрычніка 1999.
Аўтар і вядучы Валянцін Жданко.
Сярод пошты апошніх дзён я выбраў некалькі лістоў, у якіх ідзе размова
пра тое, што цікавіць сёньня многіх нашых слухачоў.
Уладзімер Кукуць з гораду Мёры Віцебскае вобласьці прапануе стварыць
на радыё праграму для навучаньня людзей таму, як карыстацца сваімі правамі,
куды зьвяртацца з тымі ці іншымі праблемамі. Уладзімер піша: “Здаецца,
нашае грамадзтва на 100 адсоткаў адукаванае, але ж ад гэтага мы разумней
ня сталі. Як раней слова не маглі сказаць, так і цяпер тое самае. Крыўдзіць
чыноўнік – маўчыш, абважваюць у краме – слова ня скажаш, бо як скажаш,
то цябе й зьняважаць, і накрычаць. І так на кожным кроку. Што рабіць –
постсавецкае выхаваньне”.
Выхаванне гэтае, Уладзімер, хутчэй савецкае, а не постсавецкае. І грунтуецца
яно зусім не на тым, што людзі ня ведаюць, куды й каму скардзіцца. Чыноўнік
па-хамску паводзіць сябе зь людзьмі, бо а ні ён, а ні ягоны начальнік ніяк
ад гэтых людзей не залежаць. А ні раённых, а ні вабласных кіраўнікоў у
Беларусі ня выбіраюць – іх прызначаюць “зьверху”.
І пазбавіцца ад начальніка-самадура людзі ня могуць з дапамогаю выбараў.
Даводзіцца чакаць, пакуль ён па якіх-кольвек прычынах не спадабаецца вабласному
або менскаму кіраўніцтву.
Такі парадак быў і пры савецкай уладзе – улада цяперашняя яго проста
пераняла. Кіраваць тымі, хто маўчыць і церпіць, бо ад іхнага меркаваньня
нічога не залежыць, заўсёды прасьцей, чым тымі, хто мае рэальныя правы
й не пацерпіць прыніжэньня.
Датычыць гэта ня толькі высокага начальніцкага габінэту, але й звычайнае
крамы. Цётка у брудным халаце за абшарпаным прылаўкам, якая спачатку цябе
абважыць, а потым яшчэ й зьняважыць, калі зробіш заўвагу – гэта зусім савецкі
пэрсанаж. Яе немагчыма й бескарысна перавыхоўваць. Гэтыя цёткі дзіўным
чынам зьнікаюць разам са сваёй лаянкаю і ўбогімі прылаўкамі, як толькі
зьяўляецца рынак, калі няма дэфіцыту й чалавек мае выбар. Яны й зьніклі
амаль паўсюдна, але вось засталіся у Беларусі, дзе адноўленая ранейшая
сыстэма.
Уладзімер Кукуць, якому 16 гадоў і які вучыцца ў 10 клясе сярэдняе школы,
піша таксама, як крыўдна яму за тое, што цяпер чыніцца ў адносінах да беларускае
мовы. Ён заўважае: “Усе дакумэнты афармляюцца толькі па-расейску. І шмат
хто саромеецца сваёй мовы. Хоць у нашых вёсках многія гавораць толькі па-беларуску
і ім цяжка мець справу з расейскімі дакумэнтамі”. “Мы мусім змагацца за
нашую мову, якая перацярпела столькі перашкодаў”, – робіць выснову дзесяціклясьнік
зь Мёраў Уладзімер Кукуць.
І, відавочна, такую ж выснову робяць многія ягоныя аднагодкі – дзіўнае
пакаленьне, якое пайшло ў школу, калі ў Беларусі ўздымалася хваля нацыянальнага
адраджэньня, а на паўдарозе іх раптам зноў пачалі адвучваць ад усяго беларускага.
Мікалай Чыбісаў зь мястэчка Казлоўшчына Дзятлаўскага раёну Гродзенскае
вобласці дзеліцца сваімі меркаваньнямі наконт сытуацыі, што склалася сёньня
ў Беларускім Народным Фронце. Ён піша: “Палітыка – як і шахматы, заўсёды
можна знайсьці выйсьце. І кіраўніцтва Народнага Фронту гэта выйсьце мусіць
адшукаць, не даводзячы справу да расколу ў шэрагах руху. Інакш гэта толькі
скампрамэтуе многіх сяброў БНФ, як ужо здаралася ня раз”.
Мікалай Чыбісаў лічыць, што ў кіраўнікоў Фронту няма а ні маральных,
а ні юрыдычных, а ні чалавечых правоў разрываць БНФ на дзьве часткі. Зьвяртаючыся
да Зянона Пазьняка, ён піша: “У вас быў гістарычны шанец стаць прэзыдэнтам
Беларусі, але вы яго не скарысталі. Вы маглі б перамагчы, калі б адчувалі,
за якімі ідэямі йдзе бальшыня, калі б не акцэнтавалі ўвагу на змаганьні
з расейскім імпэрыялізмам і не расьцягнулі галасы дэмакратычна настроенае
часткі грамадзтва на выбарах у той час, як у прэзыдэнты балятаваўся Станіслаў
Шушкевіч”.
У гэтых словах нашага слухача Мікалая Чыбісава яўна гучаць крыўда і
неўразуменьне, якія, зрэшты, лёгка растлумачыць. Такія ж пытаньні задаюць
сабе сёньня многія з тых, хто сымпатызуе Фронту і хацеў бы бачыць дэмакратычны
рух адзіным.
На гэтую ж тэму – ліст нашага слухача зь Менску, падпісаны толькі імём
– “Шура”. Аўтар, які не пажадаў назваць прозьвішча, лічыць: у сёньняшняй
сытуацыі, што склалася ў Беларусі, вінаватыя ня толькі памылкі дэмакратычных
сілаў, але й нерашучасьць Захаду. Слухач дакарае заходнія дэмакратыі, што
тыя, як ён піша, “паслухмяна тупаюць на ланцужку расейскіх палітыкаў”,
а ў дачыненьні да Беларусі ня робяць кардынальных крокаў.
Але якія гэта могуць быць кардынальныя крокі, Шура? І ці маем мы маральнае
права дакараць далёкіх і блізкіх суседзяў за тое, што ў нашым уласным доме
ня ўсё у парадку?
Лічацца з тымі, хто моцны, хто сам здольны несьці цяжар адказнасьці
за ўласныя рашэньні й цьвяроза аналізаваць уласныя памылкі. Такім і дапамога
дасьць болей карысьці, чым тым, хто ўвесь час спадзяецца, што парадак нам
навядзе нехта іншы – хто прыйдзе ці то з Усходу, ці то з Захаду.
Наша сталая слухачка Ганна Кагарка зь мястэчка Яцыны Гродзенскае вобласьці,
відаць, пад уплывам “Слоўніка Свабоды” ў сваім лісьце разважае пра знаёмае
ёй зь дзяцінства слова “луста”. Яна ўзгадвае: “Тое, што заставалася ад
лусты, абавязкова прыносілі дахаты дзецям. Гэты быў “зайцаў хлеб”. І кожны,
хто пакаштаваў гэтага хлеба (няхай нават да хлеба заяц анічога не прынёс)
ведае, што нічога смачнейшага няма. Ёсьць пра лусту і жартоўнае, кшталту:
“Пастух, валовы трыбух, у хаце жарэ, ды йшчэ на пасту лусту бярэ”, – згадвае
ў сваім лісьце Ганна Кагарка.
Гэта быў агляд чытацкае пошты беларускае рэдакцыі “Радыё Свабода”.
Вашыя лісты чытаў
Валянцін Жданко, Менск
Валянцін Жданко, Менск