Лінкі ўнівэрсальнага доступу

«Артысткай ты станеш толькі праз мой труп». Зоя Белахвосьцік расказала ў Варшаве асабістую гісторыю


Зоя Белахвосьцік расказвае пра наркама асьветы Антона Баліцкага, сваяка яе прадзеда Паўла Сарокіна.
Зоя Белахвосьцік расказвае пра наркама асьветы Антона Баліцкага, сваяка яе прадзеда Паўла Сарокіна.

Прыма Купалаўскага тэатру і народная артыстка Беларусі расказала пра кранальную гісторыю любові, каханьня і выгнаньня.

27 сакавіка ў Варшаве ў Музэі Вольнай Беларусі адзначылі Міжнародны дзень тэатру. На пачатку імпрэзы на сцэну выйшлі «Вольныя купалаўцы», якія вымушаныя былі пакінуць Беларусь і стварылі трупу ў Польшчы.

Яны ўзгадалі свой родны Купалаўскі, непаўторныя тэатральныя «капусьнікі», якія заўсёды ладзілі ў гэты дзень. Падчас імпрэзы паказалі шмат дакумэнтальнай кінахронікі, рэдкіх фатаграфій, гучалі вершы і песьні ў выкананьні галоўнай гераіні вечарыны — народнай артысткі Беларусі, прымы Купалаўскага Зоі Белахвосьцік.

Унучка Глеба Глебава, дачка Валянціна Белахвосьціка, жонка Аляксандра Гарцуева, маці Валянціны Гарцуевай у сваім монаспэктаклі расказала пра пяць пакаленьняў сваёй тэатральнай сям’і. І пра «дзіўныя выкрунтасы лёсу».

Пра рэпрэсіі ў 1937-м і 1948-м: як загінулі Баліцкі і Міхоэлс

Пачала Зоя Белахвосьцік з аповеду пра наркама асьветы Антона Баліцкага, сваяка яе прадзеда Паўла Сарокіна. Антона Баліцкага ў 1931 годзе асудзілі на 10 гадоў папраўчых лягераў, этапавалі на Салаўкі. На хадайніцтва жонкі Максіма Горкага Кацярыны Пешкавай яго памілавалі, а пазьней арыштавалі зноў.

31 кастрычніка 1937 году Антона Баліцкага расстралялі ў Курапатах. Пра яго Ганна Севярынец пісала ў сваёй кнізе «Гасьцініца «Бэльгія». А Зоя Белахвосьцік прачытала на імпрэзе яе верш.

Зоін дзед Глеб Глебаў у Маскве пазнаёміўся са знакамітым рэжысэрам, акторам, грамадзкім дзеячом Саламонам Міхоэлсам, яны пасябравалі. Глебаў казаў пра яго: «Саламон — сьветлае дзіця». На пачатку 1948 году Міхоэлс прыехаў Менск. За пару дзён да гібелі ён прыходзіў да Глебава ў госьці. А 13 студзеня Міхоэлса на загад Сталіна забілі ў Менску на рагу Ўльянаўскай і Беларускай.

Падчас імпрэзы
Падчас імпрэзы

У дарозе з эвакуацыі загінула 8-гадовая Глена, дачка Глебава

Расказала спадарыня Зоя і шмат іншых кранальных сямейных гісторый — пра трагічны лёс дачкі яе дзеда Глеба Глебава, якую назвалі Гленай (па імені бацькі Глеба і маці Алены) і якая загінула ў 8 гадоў.

Вайну Купалаўскі тэатар сустрэў на гастролях у Адэсе, адтуль трупа эвакуавалася праз Маскву ў Томск. Зоіна бабуля з малымі дзецьмі паехала шукаць мужа, і выпадкова на вакзале ў Бранску сям’я ўзьядналася. Дзеда, Глеба Глебава, прызначылі ў Томску мастацкім кіраўніком тэатру. Тэатар там працягваў працаваць, вось толькі спэктаклі ў эвакуацыі давялося граць па-расейску. З 1943 году Глебаў граў у франтавым тэатры. На грошы, заробленыя артыстамі, набылі баявы самалёт. Дарэчы, менавіта ў Томску ў 1944 годзе ўпершыню «Купалаўцы» паставілі «Паўлінку».

Калі пасьля эвакуацыі тэатар вяртаўся ў Беларусь, здарылася чыгуначная катастрофа, загінулі 7 чалавек, у тым ліку і 8-гадовая Глена. Зоіна бабуля Надзея Сарокіна пасьля гэтай трагедыі на сцэну больш ня выйшла. Праз 40 гадоў падчас гастроляў Зоя Белахвосьцік пабывала ў Томску ў доме, дзе ў эвакуацыі жылі яе дзед і бабуля.

«Беларускі хлеб ясі? А беларускую мову вывучаць ня будзеш?!»

Дзядуля, Глеб Глебаў, быў Зоіным найлепшым сябрам, вельмі любіў унучку, гуляўся зь ёю ў лялечны тэатар, многаму навучыў. У тэатры яго ласкава называлі «Глебушка», кажа Зоя Белахвосьцік.

«Калі мне было гадоў 5, бабуля ўпершыню ўзяла мяне ў тэатар на «Паўлінку» Але падчас другой дзеі мяне давялося вывесьці, бо я крычала: «Ня біце майго дзеда!» — узгадвае Зоя свой першы паход у Купалаўскі.

Белахвосьцік таксама ўзгадала, як стала сьвядомай беларускай. Дзяўчынка неяк даведалася, што хлопчыку зь ейнай клясы па заяве бацькоў дазволілі не вывучаць беларускую мову і літаратуру.

«Дзед выхоўваў мяне пяшчотай, мама — любоўю, а вось тата выхоўваў поглядам. Я прыйшла дадому, бацька ў той час абедаў — еў боршч. Я радасна пачала гаварыць: „Тата, калі ты напішаш заяву, каб я не вывучала „белку“, у мяне зьявіцца столькі вольнага часу і...“

Завяршыць фразу мне не ўдалося. Папа спачатку глянуў на мяне та-а-а-акім позіркам, а потым як закрычыць: „Беларускі хлеб ясі? А беларускую мову вывучаць ня будзеш?!“ І стукнуў кулаком па стале... Боршч крывавымі плямамі разьляцеўся па ўсёй кухні», — кажа народная артыстка.

«Артысткай ты станеш толькі праз мой труп»

Падчас імпрэзы
Падчас імпрэзы

Што да выбару прафэсіі, Зоін бацька, актор Валянцін Белахвосьцік, адразу ж вызначыўся: «Артысткай ты станеш толькі праз мой труп», узгадвае яна. Зоя вучылася ў мастацкай школе, малявала, ляпіла, вышывала, і сям’я спадзявалася, што яна стане кніжным графікам. Калі Зоі трэба было паступаць, бацька зьехаў на гастролі. Яна падала дакумэнты ў тэатральны інстытут. І не паступіла. Для яе гэта была трагедыя.

«Я плакала некалькі дзён запар — твар стаў як гнілая бульба. Даведалася, што адкрыўся новы Інстытут культуры. Аднесла дакумэнты туды. Там вывучаліся амаль такія ж прадметы, як у тэатральна-мастацкім інстытуце. На 3 курсе быў капусьнік, і пэдагог, аўтарытэт, сябра бацькі пераканаў яго, што мне трэба вучыцца ў тэатральна-мастацкім. Мяне перавялі туды. У выніку мне давялося вучыцца цэлых 6 гадоў!» — узгадвае юнацтва народная артыстка Беларусі.

Зою Белахвосьцік запрасілі ў Купалаўскі на ролю Паўлінкі. Яна ўспамінае, як цяжка было ўваходзіць у ролю, як увесь час адчувала сябе скаванай, заціснутай, незадаволенай. Разьняволіцца ўдалося толькі на гастролях у Кіеве, дзе купалаўцы выступалі на сцэне знакамітага Нацыянальнага акадэмічнага драматычнага тэатру імя Івана Франка. Пасьля тых кіеўскіх гастроляў Валянцін Белахвосьцік прызнаў, што яго дачка — таленавітая артыстка.

«А мая мама — анёл усёй нашай сям’і. Толькі яна магла даваць самыя цьвярозыя парады, толькі яна магла мне сказаць: «Зоінька, можа, табе ўжо хопіць граць Паўлінку?» — кажа Белахвосьцік.

«Мы ў сям’і жартуем: на дзецях прырода і талент не адпачылі»

Падчас імпрэзы
Падчас імпрэзы

Зь цеплынёй і ўдзячнасьцю Зоя ўзгадала сваіх рэжысэраў — Андрэя Андросіка, Валера Раеўскага, Мікалая Пінігіна, усіх калег — актораў. І з гонарам адзначыла:

«У мяне ёсьць і асабісты рэжысэр — Аляксандар Гарцуеў. Гэта адзінае маё каханьне на ўсё жыцьцё. У нас ёсьць цудоўная дачка, таленавітая актрыса Валянціна Гарцуева. Мы ў сям’і жартуем: на дзецях прырода і талент не адпачылі. Мая сястра — таленавітая журналістка Надзея Белахвосьцік, якая напісала безьліч артыкулаў пра Купалаўскі тэатар. У мяне вельмі таленавіты пляменьнік Глеб Куфтэрын, названы ў гонар прадзеда, ён як мастак удзельнічаў у двух спэктаклях Купалаўскага», — расказала пра сваю вялікую сям’ю Зоя Белахвосьцік.

Нацыянальны тэатар павінен быць захаваны

Акторка Зоя Белахвосьцік і былы кандыдат на прэзыдэнта Аляксандар Мілінкевіч
Акторка Зоя Белахвосьцік і былы кандыдат на прэзыдэнта Аляксандар Мілінкевіч

Узгадала народная артыстка Беларусі, як летам 2020 году яны рыхтаваліся да 100-годзьдзя Купалаўскага тэатру. Але 12 жніўня давялося выступіць зь відэазваротам супраць гвалту і жорсткіх дзеяньняў сілавікоў. 17 жніўня Міністэрства культуры разарвала кантракт з дырэктарам тэатру Паўлам Латушкам, 19 жніўня актораў у будынак ужо не пусьцілі. Перамовы зь Мінкультам ні да чога не прывялі. І 26 жніўня 58 супрацоўнікаў тэатру (зь іх 36 — акторы) звольніліся.

14 верасьня, у 100-ю гадавіну, сцэна тэатру аказалася пустой. А ўжо 12 кастрычніка 2020 году паўсталі «Вольныя купалаўцы». Яны вырашылі, што Нацыянальны тэатар павінен быць захаваны.

Акторка Зоя Белахвосьцік. Спэктакль "Гусі-лебедзі"
Акторка Зоя Белахвосьцік. Спэктакль "Гусі-лебедзі"

Пачалі з пастаноўкі «Тутэйшых». Затым былі «Я», «Страх», «Паўлінка», «Войцэк», «Гардэнія», «Я гавару». Летась зьявіліся спэктаклі «Запіскі афіцэра Чырвонай арміі», «Дзяды», «Гусі-людзі-лебедзі», «Сфагнум», «Рамантыка».

З малатка прадалі два дзясяткі лялек, зробленых рукамі прымы

лялька Паўлінка
лялька Паўлінка

Напрыканцы вечары адбыўся аўкцыён аўтарскіх лялек Зоі Белахвосьцік.

Лялькі — героі спэктакляў: тут і Паўлінка, Злы пан і Жарабец з «Паўлінкі»; Кераміна Аркадзеўна і Любка-тлумачонак са спэктакля «Гусі-людзі-лебедзі», Сьляпая зь «Дзядоў», і Атэла з Дэздэмонай, Заяц, «Душа купалаўца», а таксама анёлы.

Лялькі Дэздэмона і Атэла
Лялькі Дэздэмона і Атэла

Аўкцыён з жартамі і прышпільнымі аповедамі пра кожную ляльку правёў артыст Купалаўскага Алег Гарбуз.

Алег Гарбуз і Валянціна Гарцуева
Алег Гарбуз і Валянціна Гарцуева

Цэны стартавалі з 50 злотых і даходзілі да 300. Такім чынам з малатка прадалі два дзясяткі фігурак, зробленых умелымі рукамі Зоі Белахвосьцік. На ўсіх ахвотных не хапіла.

Эльжбета Смулкава, былая амбасадарка Польшчы ў Беларусі набыла ляльку
Эльжбета Смулкава, былая амбасадарка Польшчы ў Беларусі набыла ляльку

Сярод гасьцей імпрэзы заўважаныя былі прафэсарка Эльжбэта Смулэк, першая амбасадарка Польшчы ў Беларусі, амбасадар Польшчы ў Беларусі Артур Міхальскі, экс-дырэктар Купалаўскага Павал Латушка з дачкой Янай, філёзаф Павал Баркоўскі, палітык Аляксандар Мілінкевіч з жонкай Інай Кулей, галоўная рэдактарка «Хартыі-97» Натальля Радзіна і шмат іншых прыхільнікаў творчасьці Зоі Белахвосьцік і «Купалаўцаў».

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG