(эфір 29 жніўня) Сёньня госьць перадачы, аўтар і ўдзельнік шматлікіх праектаў беларускага інтэрнэту, Валеры Лабко. Гэта web-праекты: New Town - Новы Горад, Ecohome - Экадом, Nature - Прырода, Poetry - Паэзія ды іншыя. Валеры Лабко яшчэ й асоба, вядомая ў беларускай фатаграфіі, настаўнік, які працаваў для незалежнай школы журналістыкі, бацька, які выпеставаў са сваёй дачкі Веры таленавітага кампутарнага графіка. (Карэспандэнтка: ) "Спадар Лабко, відаць, у адным з першых аглядаў беларускага інтэрнэту яшчэ ў 96-м годзе Вы заўважылі: "чым больш інтэрнэту, тым менш сацыялізму, і наадварот чым больш сацыялізму, тым менш інтэрнэту". Як бы Вы акрэсьлілі тэндэнцыю апошніх гадоў у беларускім інтэрнэце? Чыя тут бярэ?" (Лабко: ) "Што тычыцца гэтай заўвагі, то ведаеце на той пэрыяд галоўнай праблемаю быў доступ да інтэрнэту. Паколькі на самай справе была толькі адна мадэмная лінія да Варшавы (потым і яе ня стала), потым быў нейкі вельмі дзіўны доступ да інтэрнэту праз акадэмічную сетку праз Маскву, а ўжо потым зьявіліся ўжо менш-больш сталыя, больш надзейныя каналы сувязі спачатку праз таксама праз Маскву, а потым праз амэрыканскія спадарожнікавыя каналы. І гэта была асноўная праблема. З таго часу зьмянілася шмат чаго, і зараз можна сказаць, што больш-менш добры доступ. Але не зьмянілася галоўнае не зьмяніўся падыход, самі кошты гэтага доступу... Вельмі шмат людзей, асабліва гуманітарыяў, людзей, якія маглі б садзейнічаць росту кантэнту беларускага інтэрнэту, гэтага доступу або ня маюць, або, так бы мовіць, ня маюць нейкай школы, нейкай культуры ў працы зь інтэрнэтам... І ў гэтым сэнсе анічога не зьмянілася. Тыя грошы, якія былі ўкладзеныя ў разьвіцьцё інфраструктуры інтэрнэту тое, што мы маем на ўзроўні Белпаку гэтыя грошы мусяць вяртацца. А вяртаюцца яны йзноў жа як пры сацыялізьме, вельмі-вельмі марудна. І відаць, з гэтай прычыны яшчэ ня будзе аніякай канкурэнцыі, аніякіх альтэрнатыўных, даступных каналаў, даступных для бальшыні карыстальнікаў інтэрнэту". (Карэспандэнтка: ) "Як Вы ацэньваеце ў гэтым пляне апошнія заявы міністра сувязі Беларусі на гэтую тэму? Ён адказваў на папрокі так: "у нас поўная свабода ў карыстаньні інтэрнэтам, зарэгіструйце мадэм і ўсё ў парадку". (Лабко: ) "Я згодны ў тым пляне, што калі Вы маеце доступ да інтэрнэту, то няма аніякіх абмежаваньняў. Але, справа ў тым, што большая частка насельніцтва тая, якая патэнцыйна магла б карыстацца інтэрнэтам, тыя людзі, у якіх ёсьць і кампутары, і мадэмы грашовая праблема фактычна не дае магчымасьці выбару. Калі некалькі тысячаў карыстальнікаў кампутараў маюць такі больш-менш прыстойны доступ да інтэрнэту то гэта фактычна не інтэрнэт". (Карэспандэнтка: ) "Хачу ўзгадаць, што вядомы фотамайстар і фотанастаўнік, які прыйшоў у інтэрнэт. Як бы Вы акрэсьліл судакрананьне гэтых дзьвюх сыстэмаў пазнаньня сьвету фатаграфіі ды інтэрнэту?" (Лабко: ) "Цяжка ў адной размове адказаць на гэта. Але інтэрнэт дае, так бы мовіць, працяг таго, што для мяне было вельмі важлівым у фатаграфіі. І дае дадаткова магчымасьць працаваць з тэкстамі на ўзроўні інтэрнэту, з выяваю. І гэта дае большыя магчымасьці, чым было раней пры такім вузкім, фатаграфічным падыходзе..." (Карэспандэнтка: ) "Так, я гляжу, што ў Вашых старонках прадстаўлена фатаграфія лепшыя ўзоры. Я ўзгадаю фота Булгака гэта старая Вільня..." (Лабко: ) "Гэтыя старонкі Яна Булгака... Ня так даўно было знойдзена ў Нацыянальнай бібліятэцы партфоліо здымкаў, і была выстава ў Галерэі "Нова". Вось пад гэты праект я падрыхтаваў такі электронны вэрнісаж. Галоўным чынам гэта здымкі старой Вільні. Але Булгак гэта агульны мастак і для Беларусі, і для Летувы, і для Польшчы. Я лічу, што гэта вельмі йстотны ўклад у беларускі кантэнт". (Карэспандэнтка: ) "Наколькі на ваш погляд палітызаваны ці актуалізаваны беларускі інтэрнэт? Што зьмянілася, да прыкладу, з прыходам сюды электронных варыянтаў беларускае прэсы?" (Лабко: ) "Вось што тычыцца прэсы... Такая вялікая прадстаўленасьць беларускае пэрыёдыкі ў інтэрнэце гэта вельмі такая цікавая рэч, але справа ў тым, што гэта йзноў жа такі дыялёг з тымі, хто мае доступ да інтэрнэту, або з замежнымі гасьцямі-наведнікамі. А што тычыцца бальшыні мяйсцовае аўдыторыі, то іх прываблівае расейскі інтэрнэт больш вялікі, з большай колькасьцю розных падзеяў і г.д. І нейкія камэрныя падзеі, нейкія камэрныя размовы, якія вядуцца яны не закранаюць бальшыні, нажаль. Я думаю, што вось тое, што спрабаваў зрабіць IREX прыблізна некалькі месяцаў таму гэты праект быў спынены але гэта была такая спроба падняць беларускую тэматыку на ўзроўні таго буйнога праекту, які які IREX вядзе наогул у журналістыцы. Але не было працягу, праект быў спынены. Тое, што робіцца на Miles Away гэта галоўным чынам размова з замежнымі наведнікамі, гэта ангельская, а не беларуская мова. Тое, што ёсьць на Драніках там у некаторыя моманты размову зашкальвае, і гэта, відаць, таксама адштурхоўвае нейкую частку, больш асьцярожных, талерантных наведнікаў. І справа ў тым, што галоўнае ня ў тым дзе і якая размова йдзе, а галоўная праблема ў тым, што пра гэта немагчыма нідзе прачытаць, паколькі няма такога агульнага мейсца ў беларускім інтэрнэце, дзе, да прыкладу, на працягу дня ці тыдня было б вядома што дзе робіцца..." (Карэспандэнтка: ) "Вы маеце на ўвазе сыстэму такой агульнай арыентацыі?" (Лабко: ) "Так. Гэтага няма. Беларускі інтэрнэт наогул непразрысты. І на мой погляд гэта галоўная бяда, якая будзе яшчэ працягвацца магчыма не адзін год". Удзельнікам нашае сёньняшняе праграмы быў аўтар і ўдзельнік шматлікіх праектаў беларускага інтэрнэту, вядомы фотамастак Валеры Лабко. Пазнаёміцца зь ягонымі web-праектамі можна па адрэсах: www.nsys.by/newtown або ecohome.org.by, www.nsys.by/hronatop, www.nsys.by/netizen
Госьць перадачы – аўтар шматлікіх web-праектаў Валеры Лабко
(эфір 29 жніўня) Сёньня госьць перадачы, аўтар і ўдзельнік шматлікіх праектаў беларускага інтэрнэту, Валеры Лабко. Гэта web-праекты: New Town - Новы Горад, Ecohome - Экадом, Nature - Прырода, Poetry - Паэзія ды іншыя. Валеры Лабко яшчэ й асоба, вядомая ў беларускай фатаграфіі, настаўнік, які працаваў для незалежнай школы журналістыкі, бацька, які выпеставаў са сваёй дачкі Веры таленавітага кампутарнага графіка. (Карэспандэнтка: ) "Спадар Лабко, відаць, у адным з першых аглядаў беларускага інтэрнэту яшчэ ў 96-м годзе Вы заўважылі: "чым больш інтэрнэту, тым менш сацыялізму, і наадварот чым больш сацыялізму, тым менш інтэрнэту". Як бы Вы акрэсьлілі тэндэнцыю апошніх гадоў у беларускім інтэрнэце? Чыя тут бярэ?" (Лабко: ) "Што тычыцца гэтай заўвагі, то ведаеце на той пэрыяд галоўнай праблемаю быў доступ да інтэрнэту. Паколькі на самай справе была толькі адна мадэмная лінія да Варшавы (потым і яе ня стала), потым быў нейкі вельмі дзіўны доступ да інтэрнэту праз акадэмічную сетку праз Маскву, а ўжо потым зьявіліся ўжо менш-больш сталыя, больш надзейныя каналы сувязі спачатку праз таксама праз Маскву, а потым праз амэрыканскія спадарожнікавыя каналы. І гэта была асноўная праблема. З таго часу зьмянілася шмат чаго, і зараз можна сказаць, што больш-менш добры доступ. Але не зьмянілася галоўнае не зьмяніўся падыход, самі кошты гэтага доступу... Вельмі шмат людзей, асабліва гуманітарыяў, людзей, якія маглі б садзейнічаць росту кантэнту беларускага інтэрнэту, гэтага доступу або ня маюць, або, так бы мовіць, ня маюць нейкай школы, нейкай культуры ў працы зь інтэрнэтам... І ў гэтым сэнсе анічога не зьмянілася. Тыя грошы, якія былі ўкладзеныя ў разьвіцьцё інфраструктуры інтэрнэту тое, што мы маем на ўзроўні Белпаку гэтыя грошы мусяць вяртацца. А вяртаюцца яны йзноў жа як пры сацыялізьме, вельмі-вельмі марудна. І відаць, з гэтай прычыны яшчэ ня будзе аніякай канкурэнцыі, аніякіх альтэрнатыўных, даступных каналаў, даступных для бальшыні карыстальнікаў інтэрнэту". (Карэспандэнтка: ) "Як Вы ацэньваеце ў гэтым пляне апошнія заявы міністра сувязі Беларусі на гэтую тэму? Ён адказваў на папрокі так: "у нас поўная свабода ў карыстаньні інтэрнэтам, зарэгіструйце мадэм і ўсё ў парадку". (Лабко: ) "Я згодны ў тым пляне, што калі Вы маеце доступ да інтэрнэту, то няма аніякіх абмежаваньняў. Але, справа ў тым, што большая частка насельніцтва тая, якая патэнцыйна магла б карыстацца інтэрнэтам, тыя людзі, у якіх ёсьць і кампутары, і мадэмы грашовая праблема фактычна не дае магчымасьці выбару. Калі некалькі тысячаў карыстальнікаў кампутараў маюць такі больш-менш прыстойны доступ да інтэрнэту то гэта фактычна не інтэрнэт". (Карэспандэнтка: ) "Хачу ўзгадаць, што вядомы фотамайстар і фотанастаўнік, які прыйшоў у інтэрнэт. Як бы Вы акрэсьліл судакрананьне гэтых дзьвюх сыстэмаў пазнаньня сьвету фатаграфіі ды інтэрнэту?" (Лабко: ) "Цяжка ў адной размове адказаць на гэта. Але інтэрнэт дае, так бы мовіць, працяг таго, што для мяне было вельмі важлівым у фатаграфіі. І дае дадаткова магчымасьць працаваць з тэкстамі на ўзроўні інтэрнэту, з выяваю. І гэта дае большыя магчымасьці, чым было раней пры такім вузкім, фатаграфічным падыходзе..." (Карэспандэнтка: ) "Так, я гляжу, што ў Вашых старонках прадстаўлена фатаграфія лепшыя ўзоры. Я ўзгадаю фота Булгака гэта старая Вільня..." (Лабко: ) "Гэтыя старонкі Яна Булгака... Ня так даўно было знойдзена ў Нацыянальнай бібліятэцы партфоліо здымкаў, і была выстава ў Галерэі "Нова". Вось пад гэты праект я падрыхтаваў такі электронны вэрнісаж. Галоўным чынам гэта здымкі старой Вільні. Але Булгак гэта агульны мастак і для Беларусі, і для Летувы, і для Польшчы. Я лічу, што гэта вельмі йстотны ўклад у беларускі кантэнт". (Карэспандэнтка: ) "Наколькі на ваш погляд палітызаваны ці актуалізаваны беларускі інтэрнэт? Што зьмянілася, да прыкладу, з прыходам сюды электронных варыянтаў беларускае прэсы?" (Лабко: ) "Вось што тычыцца прэсы... Такая вялікая прадстаўленасьць беларускае пэрыёдыкі ў інтэрнэце гэта вельмі такая цікавая рэч, але справа ў тым, што гэта йзноў жа такі дыялёг з тымі, хто мае доступ да інтэрнэту, або з замежнымі гасьцямі-наведнікамі. А што тычыцца бальшыні мяйсцовае аўдыторыі, то іх прываблівае расейскі інтэрнэт больш вялікі, з большай колькасьцю розных падзеяў і г.д. І нейкія камэрныя падзеі, нейкія камэрныя размовы, якія вядуцца яны не закранаюць бальшыні, нажаль. Я думаю, што вось тое, што спрабаваў зрабіць IREX прыблізна некалькі месяцаў таму гэты праект быў спынены але гэта была такая спроба падняць беларускую тэматыку на ўзроўні таго буйнога праекту, які які IREX вядзе наогул у журналістыцы. Але не было працягу, праект быў спынены. Тое, што робіцца на Miles Away гэта галоўным чынам размова з замежнымі наведнікамі, гэта ангельская, а не беларуская мова. Тое, што ёсьць на Драніках там у некаторыя моманты размову зашкальвае, і гэта, відаць, таксама адштурхоўвае нейкую частку, больш асьцярожных, талерантных наведнікаў. І справа ў тым, што галоўнае ня ў тым дзе і якая размова йдзе, а галоўная праблема ў тым, што пра гэта немагчыма нідзе прачытаць, паколькі няма такога агульнага мейсца ў беларускім інтэрнэце, дзе, да прыкладу, на працягу дня ці тыдня было б вядома што дзе робіцца..." (Карэспандэнтка: ) "Вы маеце на ўвазе сыстэму такой агульнай арыентацыі?" (Лабко: ) "Так. Гэтага няма. Беларускі інтэрнэт наогул непразрысты. І на мой погляд гэта галоўная бяда, якая будзе яшчэ працягвацца магчыма не адзін год". Удзельнікам нашае сёньняшняе праграмы быў аўтар і ўдзельнік шматлікіх праектаў беларускага інтэрнэту, вядомы фотамастак Валеры Лабко. Пазнаёміцца зь ягонымі web-праектамі можна па адрэсах: www.nsys.by/newtown або ecohome.org.by, www.nsys.by/hronatop, www.nsys.by/netizen