Лінкі ўнівэрсальнага доступу

«Гісторыя на Свабодзе». За «залаты век» у ХХ стагодзьдзі беларусы заплацілі сваёй ідэнтычнасьцю і мовай — Павел Церашковіч


Фотакаляж. Пётр Машэраў, Кірыла Мазураў, Павел Церашковіч.
Фотакаляж. Пётр Машэраў, Кірыла Мазураў, Павел Церашковіч.

Што не дазволіла беларусам стварыць сваю паўнавартасную дзяржаву ўжо на пачатку ХХ стагодзьдзя? Што замінала і што дапамагала беларусам на шляху іх нацыянальнага высьпяваньня? Чаму, нягледзячы на войны, эміграцыю, рэпрэсіі і высылкі, Беларусь і беларусы ня зьніклі з мапы сьвету?

Працягваем размову з гісторыкам, аўтарам кнігі «Этнічная гісторыя Беларусі. ХІХ — пачатак ХХ ст.» Паўлам Церашковічам.

0:00 — што не дазволіла беларусам стварыць сваю незалежную дзяржаву ўжо ў 1918 годзе, так, як гэта ўдалося палякам і літоўцам.

2:40 — што замінала беларускаму нацыянальнаму будаўніцтву ў БССР.

6:14 — як ставіцца да 17 верасьня 1939 году.

10:12 — як Другая сусьветная вайна спыніла беларускі нацыянальны рух, а Беларусь страціла 400 тысяч патрыётаў.

12:09 — калі Беларусь страціла сотні тысяч носьбітаў гарадзкой культуры.

13:23 — калі ў Беларусі адбылося трэцяе выданьне прыгону.

16:32 — ці можна разглядаць эпоху Мазурава-Машэрава як новы «залаты век» Беларусі.

23:18 — чаму ў 90-я гады ХХ стагодзьдзя адбыўся фэнамэнальны нацыянальны ўздым, а пасьля спад.

24:55 — чаму, нягледзячы на рэпрэсіі, высылкі і русыфікацыю, беларусы ня зьніклі.

Фрагмэнт размовы вядоўцы Сяргея Абламейкі з Паўлам Церашковічам:

— Давайце пагаворым пра беларускі рух пачатку ХХ стагодзьдзя. Якія яго асаблівасьці? Што не дазволіла Беларусі стаць такой жа незалежнай краінай, як Польшча і Літва, ужо ў 1918 годзе? Нехта з гісторыкаў кажа — фронт, які праходзіў па тэрыторыі Беларусі, зь яго мільёнам расейскіх салдат. А што скажаце вы?

— Фронт, вядома, гэта істотны фактар. Гэта можна доўга абмяркоўваць. Але галоўная прычына была ўсё ж такі ня ў тым.

Галоўная прычына заключалася ў тым, што сацыяльна-эканамічныя ўмовы ў Беларусі былі вельмі неспрыяльныя для разгортваньня нацыянальнага руху. Беларусы ў некаторых выпадках спазьняліся ў параўнаньні са сваімі суседзямі літаральна на адзін-два-тры гады.

Можна параўнаць вынікі выбараў у Заканадаўчы сход у 1917 годзе, калі беларускія нацыянальныя партыі набралі ўсяго некалькі дзясяткаў тысяч галасоў. А ва Ўкраіне гэтыя галасы ішлі ўжо на сотні тысяч і на мільёны. Гэта было зьвязана з тым, што ва Ўкраіне пасьпелі адбыцца працэсы нацыяналізацыі мясцовых аддзяленьняў агульнарасейскіх партыяў. Там склаліся мясцовыя філіі, якія набылі выразны нацыянальны характар. У Беларусі гэтыя працэсы былі трохі запозьненыя.

У той час, калі была патрэбная масавая мабілізацыя, беларускі нацыянальны рух яшчэ да гэтага ўзроўню не дасьпеў.

— У пасьляваенныя часы Мазураў і Машэраў фактычна сталі першымі беларусамі на пасадзе кіраўніка БССР з 1930-х гадоў. Як іх кіраваньне адбілася на гісторыі Беларусі?

— Каб усьвядоміць, што адбылося ў эпоху Мазурава-Машэрава, трэба зьвярнуць увагу на калгасны лад у СССР, які меў у БССР свае асаблівасьці. Шмат хто з гісторыкаў называе калгасны лад трэцім выданьнем прыгону.

І сапраўды, становішча беларускіх сялян нагадвала становішча, у якім яны былі ў XVIII–XIX стагодзьдзях. Самае галоўнае, што гэтыя людзі былі пазбаўленыя ня толькі сацыяльнай мабільнасьці, але і звычайнай — яны ня мелі нават магчымасьці перасяліцца ў іншае месца. Да эпохі Хрушчова ў сялян не было пашпартоў, а бяз пашпарту пераехаць некуды было немагчыма. Старшыня калгасу або дырэктар саўгасу вырашаў, каму гэты пашпарт даць. І часьцей за ўсё пашпартоў не давалі. Дый самі ўмовы працы нагадвалі тую ж паншчыну, за якую сяляне амаль нічога не атрымлівалі — толькі працадні, што раўназначна нічому.

Пры рабаўласьніцтве гаспадар павінен раба забясьпечваць, а тут раб сам сябе карміў на дараваных дзяржавай сотках. Часта калгас ці саўгас ствараўся на базе былых маёнткаў, толькі замест пана зьяўляўся прадстаўнік дзяржавы.

І вось што адбылося пры Мазураву і Машэраву. Я б назваў гэта «залатым векам» у гісторыі Беларусі, натуральна, у двукосьсі. Чаму? Таму што ў гэты час быў зроблены неверагодны па сваёй значнасьці мадэрнізацыйны скачок.

Яшчэ ў канцы 50-х гадоў ХХ стагодзьдзя гарадзкое насельніцтва Беларусі налічвала менш за 30% ад усёй колькасьці. А пасьля на працягу 30 гадоў павялічылася, калі не памыляюся, да 65%. На працягу жыцьця аднаго пакаленьня адбыліся неверагодныя зьмены. І зьвязаныя гэтыя зьмены былі з тым, што Мазураў і асабліва Машэраў здолелі прыцягнуць фантастычныя, як бы мы сёньня сказалі, інвэстыцыі ў Беларусь. Я сустракаўся з рознымі лічбамі, але ад 1960 да 1975 году гэтая лічба склала каля 40 мільярдаў савецкіх рублёў. Я жыў у тую савецкую эпоху, таму магу сказаць, што гэта прыкладна эквівалентна 40 мільярдам даляраў ЗША. Каб сёньня такія грошы трапілі ў Беларусь, гэта была б зусім іншая краіна.

Гэта адбылося пры Мазураву і Машэраву. Прамысловая вытворчасьць павялічылася амаль у 9 разоў. У Беларусі была пабудаваная новая сельская гаспадарка з гэтымі славутымі жывёлагадоўчымі комплексамі.

І яшчэ важна, што прамысловасьць уяўляла сабой тэхналягічна новую індустрыю — яна была створаная на падставе замежных тэхналёгій. Напрыклад, Беларускі мэталюргічны камбінат у Жлобіне будавалі аўстрыйцы, таму гэта было адно з самых перадавых прадпрыемстваў ня толькі ў СССР, але і ў сьвеце.

І вось уявіце сабе. Людзі, якія жылі ў калгасным прыгоне, фактычна ва ўмовах ХІХ стагодзьдзя, у драўляных хатах, пазбаўленых звычайных для ХХ стагодзьдзя выгод, раптам з гэтага прыгону вырываюцца, становяцца вольнымі. Яны трапляюць на прадпрыемствы, дзе 8-гадзінны працоўны дзень, празь некалькі гадоў яны з інтэрнатаў перасяляюцца ў кватэры, якія дзяржава дае бясплатна, у кватэрах зьяўляецца тэлевізар, лядоўня, сучасная мэбля, а пасьля і звычка езьдзіць у адпачынак у Крым ці ў Юрмалу. Гэта абсалютна іншае жыцьцё, і людзі ўспрымалі гэта як сапраўдны цуд.

Але за гэты цуд прыйшлося заплаціць сваёй мовай і сваёй ідэнтычнасьцю.

Я не магу быць упэўнены, што тое, пра што я зараз раскажу, так і было. Бо гэта вядома збольшага па чутках. Але сама такая падзея была. На пачатку 60-х гадоў Хрушчоў наведваў Менск і выступаў у БДУ. Перад ім быў выступ Мазурава, які выступаў на беларускай мове. Хрушчоў мацюкнуўся і сказаў, што нічога не зразумеў. І наступны яго выступ меў такі мэсыдж: тая нацыя, якая першая адкіне сваю нацыянальную мову і культуру і пяройдзе на расейскую, першая прыйдзе да камунізму.

А камунізм жа абяцалі пабудаваць да 1980 году, і Машэраў, які неўзабаве замяніў Мазурава, успрыняў гэты мэсыдж літаральна. На працягу 60-х гадоў зьніклі ўсе беларускія школы ў гарадах. І было адпаведнае нэгатыўнае стаўленьне да культуры. Напрыклад, пасьля вайны ў Менску не будавалі тэатральных будынкаў. Усе тыя, што былі, пабудаваныя або да рэвалюцыі, або ў міжваенны пэрыяд. І яшчэ будынак аднаго з клюбаў быў рэканструяваны ў тэатар музкамэдыі. Улады лічылі, што культура — далёка ня самае галоўнае. Для Машэрава галоўным былі індустрыя і сельская гаспадарка.

Былі гады, калі Менск паводле прыросту насельніцтва апярэджваў Мэхіка. У год прыяжджала па 100–120 тысяч чалавек, якія вырваліся з калгаснага прыгону і трапілі ў той «залаты век». І яны лічылі, што каб стаць сучасным чалавекам, трэба адмовіцца ад гэтай калгаснай мовы. І да гэтага дадавалася ідэалёгія — сапраўды, хутка будзе камунізм і ўсе будуць размаўляць на адной расейскай мове.

— У 90-я гады ХХ стагодзьдзя адбыўся кароткі нацыянальны ўздым і затым спад, адкат назад. Чаму так адбылося?

— Так, той уздым быў, канечне, абсалютна фэнамэнальны. Здавалася, што пасьля Другой сусьветнай вайны, пасьля сталінскіх рэпрэсій у Беларусі ўжо ніколі ня будзе нацыянальнага руху. І тое, што ён зьявіўся ў канцы 1970-х гадоў у гарадзкім асяродзьдзі, гэта абсалютна фэнамэнальная рэч.

А тое, што пэрыяд нацыянальнага ўздыму быў такі нядоўгі, зноў жа зьвязана з тым умоўным «залатым векам». Бо на пачатку 1990-х гадоў, калі Беларусь здабыла незалежнасьць, адбылося проста шалёнае падзеньне ўзроўню жыцьця. І шмат для каго ўзьнікла ўстойлівая асацыяцыя той галечы, якая раптоўна абрынулася на людзей, з дэмакратыяй і нацыянальнай культурай. І калі Лукашэнка паабяцаў вярнуць Беларусь у «залаты век», «запусьціць заводы», людзі яму паверылі. Таму ён і прыйшоў да ўлады.

Слухаць гутаркі пра гісторыю вы таксама можаце і на папулярных падкаст-плятформах:

Што замінала беларусам у БССР. Аўдыё
пачакайце

No media source currently available

0:00 0:27:17 0:00
Наўпроставы лінк

«Гісторыя на Свабодзе». Дзе глядзець і слухаць

Вакол Беларусі ідзе вайна гісторыяў. Апанэнты страляюць ня толькі ракетамі і снарадамі, але і гістарычнымі аргумэнтамі. Мінулае Беларусі, Эўропы і сьвету вачыма беларусаў — у праекце «Гісторыя на Свабодзе».

Новыя выпускі выходзяць раз на тыдзень, па серадах.

Як глядзець на YouTube

Падпішыцеся на наш адмысловы YouTube-канал «Гісторыя на Свабодзе», каб не прапусьціць ніводнага выпуску.

Як слухаць падкаст

Калі вам зручней слухаць, а не глядзець, наш праект дасяжны на асноўных падкаст-плятформах. Выберыце тую, якая падыходзіць менавіта вам.

Чароўная спасылка – клікнуўшы на яе, вы аўтаматычна трапіце на адну з папулярных плятформаў.

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG