Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Яўгенія Янішчыц, паэтка, якая багоміла роднае Палесьсе і палохала беларусаў «страшным» горадам Нью-Ёркам


Яўгенія Янішчыц. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц. З фондаў БДАМЛіМ

20 фактаў пра Яўгенію Янішчыц

Яе паэзія — гэта надлом, адчай, сум і разам з тым спадзяваньне вырвацца з палону смутнаглядзтва.

Яе гераіні, ці то зусім маладзенькая дзяўчынка, якая толькі пачынае складаць вершы, ці нью-ёркская алькагалічка — роднасныя ў сваёй безабароннасьці і з аднолькава трагічнай накіраванасьцю рушаць да свайго трагічнага фіналу.

Яе адзінота па сваёй эмацыйнай вастрыні тоесная адзіноце Ван Гога, а ў яе экспрэсіўна-набалелай паэзіі адчуваецца блізкая гэтаму вялікаму галяндцу асуджанасьць на хуткі, трагічны фінал.

20 лістапада споўнілася б 70 гадоў адной з самых таленавітых і неадназначных беларускіх паэтак XX стагодзьдзя.

1. Яна не любіла свой працоўны стол

«У мяне заўсёды было адчуваньне, што Жэня не любіла пісьмовага стала. Ён стаяў, акуратны, без папяровага вэрхалу, але з пішучай машынкай /.../ а вершы ў яе заўсёды ляжалі на канапе на кухні, дзе мы нярэдка зьбіраліся... Падобна, што пісьмовым сталом яна рэдка карысталася...» (Раіса Баравікова. Паэзія. Душа. Айчына // Беларусь. 1998, № 12).

2. Зьдзіўлялася той лёгкасьці, зь якой складаліся ў юнацтве вершы

У траўні 1966 году пісала Васілю Жуковічу: «Што ў мяне новенькага? Мабыць, вясна, што сьветлым промнем уварвалася ў маё сэрца, і вершы. Разумееш, не магу не пісаць. Дзіўна неяк нават, што вершы пішуцца так лёгка... Няўжо ўсім так лёгка пішацца?» (Васіль Жуковіч. «Між двух лістападаў...» // Літаратура і мастацтва. 1998, 20 лістапада, № 47).

Яўгенія Янішчыц і Валянцін Мысьлівец на сустрэчы з вайскоўцамі. 1980-я гг. Фота Анатоля Каляды. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц і Валянцін Мысьлівец на сустрэчы з вайскоўцамі. 1980-я гг. Фота Анатоля Каляды. З фондаў БДАМЛіМ

​3. Рыгор Бярозкін іранізаваў з дэбютнага зборніка паэткі

«Некаторыя яе вершы льюцца з той аднастайнай "правільнасьцю", за якой жывога голасу ўжо амаль не чуваць. /.../ Дакладнае слова — яго яшчэ не хапае Янішчыц /.../. Добра, калі "голас дзеда цячэ ў цішыні", і зусім блага, калі "верш цячэ па целе сонным". Што гэта значыць? Альбо такое:

Грамы па вуліцах стукочуць,
Нібыта коньніца.
Разбавіла чарніла ночы
Тваёю белаю бяссоньніцай.

Хто "разбавіў чарніла ночы"? Коньніца? Сама паэтэса? І што за дзіўнае наогул суседзтва коньніцы з чарнілам! /.../ Маладая паэтэса паўтараецца ў кампазыцыях: у многіх вершах супадаюць першая і апошняя строфы...» (Рыгор Бярозкін. Празь першае лісьце // Маладосьць. 1971, № 5).

4. Зь яе першых вершаваных спробаў пасьмейваўся бацька

«Добра помню свае першыя літаратурныя «творы» ў выглядзе пісем, якія пісаліся ад імя непісьменнай жанчыны на многія балючыя і радасныя адрасы. Гэта былі і пісьмы-споведзі, і пісьмы-росшукі /.../ У сувязі з гэтым успамінаецца мне вечна скептычны жарт нябожчыка бацькі: «Законная насьледніца яго правасхадзіцельства ўгодніка Георгія (брат дзеда па бацькавай лініі калісьці служыў пісарам)» (Яўгенія Янішчыц. «Задумацца. І зноў узяцца за пяро...» // Літаратура і мастацтва. 1985 г., 8 сакавіка, № 10).

Яўгенія Янішчыц зь Міхасём Забэйдам-Суміцкім. 1970-я гг. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц зь Міхасём Забэйдам-Суміцкім. 1970-я гг. З фондаў БДАМЛіМ

5. Зьдзіўляла сваім балючым успрыманьнем рэчаіснасьці

Аляксей Дудараў згадваў: «Яна вельмі балюча ўсё ўспрымала, нават дробязі. Магла плакаць з прычыны, што нейкі пісьменьнік не павітаўся». Маці Марыя Андрэеўна дадавала: «Жэня вельмі ранімая. Магла з-за "двойкі" праплакаць цэлы дзень» (Вера Шчэціна. Перарваны палёт Жэні Янішчыц // Чырвоная зьмена. 1998 г., 3 лістапада, аўторак).

Разам зь сяброўкамі. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.
Разам зь сяброўкамі. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.

6. Папярэджвала сяброўку-паэтку, каб паводзіла сябе асьцярожна з жанчынамі

«...А людзі цяпер (асабліва жанчыны!) вельмі хітрыя. Скажаш адно слова, а зьвяжуць пяць. Так што, Галечка, асьцярожна ў размовах, асабліва з бабамі. Тым больш, што ты паэтка, а, як вядома, гэтае слова ўмяшчае вельмі многа радасьці і журбы» (Галіна Каржанеўская. Шэсьць пісьмаў Жэні Янішчыц // Алеся. 1996, № 8).

Сярод беларускіх паэтак. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.
Сярод беларускіх паэтак. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.

7. Лічыла, што колькасьць жанчын-паэтак узрасла празь недахоп мужчын

«У нашай савецкай літаратуры, і ў асаблівасьці ў паэзіі, прыток жанчын-паэтэс адбыўся, як мне здаецца, усё-такі за кошт... мужчын, якія не вярнуліся зь мінулай вайны, мужчын, якія павінны былі нарадзіцца ў гады вайны і ў пасьляваенны час» (Яўгенія Янішчыц. «Задумацца. І зноў узяцца за пяро...» // Літаратура і мастацтва. 1985 г., 8 сакавіка, № 10).

8. Паэт Аляксей Пысін ня мог сабе дараваць, што яна трапіла ў Магілёве ў аўтамабільную аварыю

«А. Пысін вінаваціў сябе ў тым, што не перавёў Жэню на другі бок праспэкта Міру. Хацеў перавесьці, але Жэня адмовілася. Яны разам вярталіся пасьля сустрэчы з чытачамі. Разьвіталіся. Празь некалькі сэкунд Аляксей Васільевіч пачуў скрыгат тармазіўшага аўтамабіля. Жэню зьбіла машына хуткай дапамогі. Гэта адбылося 10 лютага [1976 г. — В. Дэ Эм]» (Тамара Аўсяньнікава. «За ўсё трэба плаціць...» // Вестник библиотек, 2015, № 1). Паводле ўспамінаў доктара Мікалая Ключыца: «Дарогу нам перабегла высокая, як бярозка, тонкая жанчына /.../ Дайшла да сярэдзіны дарогі. І раптам... Божачка ты мой! Быццам яе хто ўкусіў! У імгненьне вока павярнулася і назад — пад колы "хуткай". Тармазнуў Барыс Рыгоравіч. Ажно зарыпела на ўвесь праспэкт. /.../ Глухі ўдар аб капот. І на мокрым асфальце перад нашым аўтамабілем распласталася жанчына. Шчасьце яе, што мы ехалі павольна» (Тамара Аўсяньнікава. «За ўсё трэба плаціць...» // Вестник библиотек. 2015, № 1).

Яўгенія Янішчыц з Іванам Бурсавым. 1970-я гг. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц з Іванам Бурсавым. 1970-я гг. З фондаў БДАМЛіМ

9. Паводле Вячаслава Рагойшы, была ініцыятарам разводу з паэтам Сяргеем Панізьнікам, але марыла, каб ён вярнуўся

Спадар Вячаслаў успамінаў: «Ведаю, што ня ён быў ініцыятарам разводу /.../ Можа, ён і вінаваты. Але развод ініцыявала яна. Нават сына перапісала з прозьвішча Панізьнік на Янішчыц. Але прайшоў час, я бачыў яе сумную. Часам, яна як бы між іншым пыталася, як там Сяргей. Ён доўгі час быў адзін, а пасьля ажаніўся. Ад другога шлюбу ў Панізьніка дачка Вераніка. А ў Жэні ня склалася асабістае жыцьцё. Любоўная лірыка Янішчыц — гэта сум, жальба, можа, і раскаяньне, можа і спадзеў на вяртаньне» (Тацяна Салдаценка. «У праёме імглы застаюся каханай!» // Звязда. 2010 г., 20 лістапада, субота, № 228).

Яўгенія Янішчыц у шлюбным строі. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.
Яўгенія Янішчыц у шлюбным строі. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.
Разам зь Сяргеем Панізьнікам. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.
Разам зь Сяргеем Панізьнікам. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.

10. Яе палохалі вострыя прадметы

«...яе "палохалі і разьдзіралі душу" /.../ нажніцы, шпрыцы, воўчыя ягады, вілы, іголкі, — можна даведацца з паэмы "Прызнаньне вачамі", зьмешчанай у зборнік 1987 году. Прычым усе гэтыя небясьпечныя прадметы зьяўляюцца толькі пасьля ўспамінаў пра няспраўджанае каханьне і пра немагчымасьць быць з каханым чалавекам» (Ольга Куртанич. Вечно летящая птица // 7 дней. 1998 г., 21 лістапада, № 47).

11. На пачатку 80-х адмовілася лётаць самалётамі

«Можа, крыху сьмешна прагучыць, наадрэз адмовілася ад паслуг Аэрафлёту. Стараюся езьдзіць толькі поездам або аўтобусам. Пагаворыш у дарозе зь людзьмі, насьмяесься і наплачасься — нібы народзісься на сьвет» (Яўгенія Янішчыц. «Падаруем зямлі вясну...» // Звязда. 1982 г., 8 сакавіка, панядзелак, № 57).

Яўгенія Янішчыц і Еўдакія Лось. Латвія, 1972 г. Фота Дзьмітрыя Лася. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц і Еўдакія Лось. Латвія, 1972 г. Фота Дзьмітрыя Лася. З фондаў БДАМЛіМ

12. У сваёй творчасьці даводзіла, што ня дай бог дзяўчыне станавіцца паэткай

У вершы акурат пад назвай «Паэтэса» чытаем:

Яна раптоўнаму куплету
Зьдзівілася упершыню,
І захацелася ў паэты,
Нібыта птушцы ўвышыню.

Яна так лёгка ўлавіла
Рытмічны строй і рыфмы код.
Рыфмуе: «мілы — да магілы»
Ў няпоўных васямнаццаць год.

Дыктуе дзень на ўлоньні лета
Ёй пра палі і сенажаць.
...Дзяўчынцы хочацца ў паэты,
Што ў катаржанкі, — дзе ж ёй знаць?

Вось са сваім адкрытым сьветам
Яна бяжыць празь сенакос.
Дзяўчынцы хочацца ў паэты...
О, дай апомніцца ёй, лёс!

(Яўгенія Янішчыц. На беразе пляча. 1980).

Танец. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры
Танец. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры

13. Крыўдзілася, калі ў ЗША ня верылі ў міралюбівасьць Савецкага Саюзу

«Знаходзячыся за акіянам, увесь час задавала сабе пытаньне: а што ведае пра гераічныя і працоўныя вехі маёй краіны амэрыканскі чалавек? І пераконвалася: ведае пра нас вельмі мала, буржуазная прапаганда падае наша жыцьцё ў ілжывым сьвятле. Сьвядома нагрувашчваюцца цэлыя горы хлусьні і паклёпу на Краіну Саветаў. Спрабуюць даказаць недаказальнае — агрэсіўнасьць Савецкага Саюзу, хоць усім добра вядомая міралюбнасьць нашай дзяржавы. Пра гэта ня раз мы заяўлялі на ўсю плянэту вуснамі палымянага змагара за мір Генэральнага сакратара КПСС /.../ таварыша Л. І. Брэжнева» (Евгения Янищиц. Мира вам, люди! // Сельская газета. 1982 г., 1 студзеня, пятніца, № 1).

Яўгенія Янішчыц, Яўген Каршукоў (стаіць першы справа) і Міхась Скрыпка (стаіць другі справа) выступаюць перад будаўнікамі менскага мэтро. 1980-я гг. Фота Пятра Кастрамы. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц, Яўген Каршукоў (стаіць першы справа) і Міхась Скрыпка (стаіць другі справа) выступаюць перад будаўнікамі менскага мэтро. 1980-я гг. Фота Пятра Кастрамы. З фондаў БДАМЛіМ

14. Палохала беларусаў «страшным» горадам Нью-Ёркам

«Пятая авеню. /.../ тут сустрэнеш натоўпы абадраных хлопцаў, якія ня вераць ні ўва што — хіпі, наркаманаў / ... / 47-я — "дыямэнтавая вуліца". Крамы тут маюць толькі адзін уваход, каб ня даць магчымасьці выкрадальнікам каштоўнасьцяў уцячы... І тым ня менш у рабаўніках / ... / недахопу няма — іх спарадзіў амэрыканскі лад жыцьця. 42-я стрыт — вітрына літаратурнай і кінэматаграфічнай парнаграфіі. / ... / Грынвіч-Вілідж — улюбёнае месца нью-ёркскай багемы. Хочаце купіць добрую карціну? Толькі ня тут! Гарлем — / ... / бачу маладую жанчыну зь бязмэтным, пустым позіркам. На выцертай трусінай кацавейцы прышпілена эмблема: "Я — алькаголік"» (Евгения Янищиц. Мира вам, люди! // Сельская газета. 1982 г., 1 студзеня, пятніца, № 1).

На літаратурнай сустрэчы ў Слоніме. Зьлева направа: Анатоль Іверс, Павал Пруднікаў, Павал Місько, Яўгенія Янішчыц. 1980-я гг. З фондаў БДАМЛіМ
На літаратурнай сустрэчы ў Слоніме. Зьлева направа: Анатоль Іверс, Павал Пруднікаў, Павал Місько, Яўгенія Янішчыц. 1980-я гг. З фондаў БДАМЛіМ

15. У брэжнеўскія часы лічыла, што ў «ЛіМе» няма чаго чытаць

«...прыкра, што так адбываецца з нашай газэтай, дзе што хочаш можна прачытаць і вычытаць, акрамя літаратуры і мастацтва. Амаль што няма добрых крытычных артыкулаў, мала друкуецца вершаў. Адным словам, як кажуць, далей у лес — больш дроў!» (Галіна Каржанеўская. Шэсць пісьмаў Жэні Янішчыц // Алеся. 1996 г., № 8).

16. Настолькі аберагала сына, што ні разу зь ім не пасварылася

Андрэй Янішчыц успамінаў: «Я ведаў, што ёй нялёгка, і стараўся не прыносіць непрыемнасьці. /.../ Адзінае, што я мог зрабіць, не хваляваць маму. /.../ Мне цяжка было зразумець, што адбываецца, калі б я быў старэйшы, можа, і дапамог бы ёй, падтрымаў. А так яна мяне засьцерагала ад праблем. Мы з мамай нават ні разу не пасварыліся» (Вера Шчэціна. Перарваны палёт Жэні Янішчыц // Чырвоная змена. 1998 г., 3 лістапада, аўторак).

Сярод сяброў. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.
Сярод сяброў. З фондаў Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры.

17. На думку Раісы Баравіковай, яе трагічная сьмерць здарылася таму, што побач не было каханага мужчыны

Спадарыня Раіса ўспамінала: «Я ніколі не забуду дзень напярэдадні яе гібелі. Гэта быў чацьвер, 24 лістапада. /.../ я забегла да Жэні на працу, каб павіншаваць яе з былым юбілеем. Сяброўка сядзела за сваім рабочым сталом. Непадалёку, на падваконьніку, ляжалі чырвоныя кветкі. "Гэта мяне павіншаваў Мікола Мятліцкі", — неяк сумна прамовіла Жэня. /.../ На маю думку — гэта быў часовы надрыў, момант дэпрэсіі. /.../ за ўсёй гэтай трагедыяй ніякіх асаблівых катастроф не стаяла. /.../ калі жанчына жыве адна — я маю на ўвазе без мужчыны, які хаця б у адчуваньнях быў бы побач, — гэта накладае свой адбітак» (Сьвятлана Пазьняк. Душа разрывалася мільёнамі пачуцьцяў... // Чырвоная змена. 1998 г., 19 лістапада, чацьвер).

18. Менш як за паўгода да самагубства рабіла жыцьцярадасныя надпісы на сваіх кнігах

«...кнігу "Пара любові і жалю" /.../ Жэня падпісала мне толькі 12.06.1988 году. Гэтая дата стаіць пасьля слоў: "Раечка, хай будзе любоў і натхненьне да ста лят!!" Ні яна, ні я ня ведалі, што гэты год /.../ стане абрывам для Жэні» (Раіса Баравікова. Паэзія. Душа. Айчына // Беларусь. 1998 г., № 12).

19. Незадоўга да сьмерці радавалася, што ў яе адкрылася другое творчае дыханьне

Па ўспамінах Вячаслава Рагойшы:"За некалькі месяцаў да яе заўчаснай сьмерці я сустрэў яе на вуліцы. Кажа: ня ведаю чаму, але так пайшлі вершы — не пасьпяваю запісваць. Неўзабаве пасьля гэтага яе ня стала" (Тацяна Салдаценка. «У праёме імглы застаюся каханай!» // Звязда. 2010 г., 20 лістапада, субота, № 228).

Яўгенія Янішчыц. З фондаў БДАМЛіМ
Яўгенія Янішчыц. З фондаў БДАМЛіМ

20. Засмучалася паэзіяй маладых

«Ня можа не насьцярожваць у паэзіі самых маладых нейкая душэўная размытасьць, духоўная беднасьць, шматгадовае таптаньне на добра ўежджаных дарогах мастацкіх прыёмаў. Іншы раз пры чытаньні падобных твораў хочацца ўскрыкнуць: «Ну спатыкніся ж ты, эфэмэрна-плаўная бруя!» (Яўгенія Янішчыц. «Задумацца. І зноў узяцца за пяро...» // Літаратура і мастацтва. 1985 г., 8 сакавіка, № 10).

Аўтар выказвае вялікую падзяку за дапамогу пры падрыхтоўцы матэрыялу супрацоўніцы Дзяржаўнага музэю гісторыі беларускай літаратуры Вользе Гулевай.

Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG