Лінкі ўнівэрсальнага доступу

“БЕЛАРУСЫ БАЯЦЦА — ЗНАЧЫЦЬ, У ІХ ЯШЧЭ НЯ ЎСЁ АДАБРАЛІ…”


Валянцін Жданко, Менск

Сёньня я вылучыў з багатай пошты апошніх тыдняў некалькі лістоў, у якіх слухачы намагаюцца знайсьці тлумачэньне тым грамадзкім настроям, якія пануюць сёньня ў Беларусі й якія ня дужа спрыяюць спадзяваньням на хуткія палітычныя ды эканамічныя зьмены. Вось што піша з гэтай нагоды Васіль Серадаў з Рагачова:

“3-га лютага слухаў вашу перадачу “Праскі акцэнт” — у ёй шмат гаварылася пра страхі беларусаў перад уладай Лукашэнкі. І згадалася мне даўняя гісторыя. Памятаю, мой старэйшы брат спытаў у бацькі, які шмат што пабачыў, ваяваў на флоце ў руска-японскую вайну, потым перажыў рэвалюцыю — як у галодныя гады ўдавалася даведвацца, у каго ёсьць схаваны хлеб, ніхто ж не прызнаваўся? Бацька казаў так: калі гаспадар плача, што ў яго хлеба няма — значыць, хлеб дакладна ёсьць. А вось калі сьмяецца — шукаць няма сэнсу.

Тое ж цяпер у Беларусі. Калі беларусы яшчэ баяцца ўлады Лукашэнкі — значыць, яны яшчэ не галодныя і ня голыя. Так што працягвай іх ціснуць, Аляксандар Рыгоравіч, “да плешкі”, няхай адчуюць сілу ўлады. Ім яшчэ ёсьць што губляць, яшчэ ня ўсё адабрана”, — пасьля гэтага адчайнага экзальтаванага закліку Васіль Серадаў апісвае тыя тыповыя, на яго думку, рысы беларускага насельніцтва, якія вызначылі сёньняшні шлях Беларусі. Ён піша:

“Чыны ўсе, як клапы, сядзяць у шчылінах і толькі вякаюць з-пад веніка , нічога ня робячы, — ні лепшага жыцьця для сваіх дзяцей, ні для Беларусі. Як прусакі — падбяруць крошкі на кухні, і назад у схованку.

Самае страшнае, за што нам вельмі хутка давядзецца разьлічыцца, — гэта за нашу мужчынскую баязьлівасьць. Няма ў нас нічога ад абаронцаў сям’і і дзяцей, ёсьць сьпітыя мужыцкія морды. І хутка Аляксандар Рыгоравіч нам скажа: “Ну, што, баязьліўцы і панікёры — а ну, зрабіць бледны выгляд і падрыхтавацца да сьмерці”. І мы пакорліва паслухаемся. Сілай волі даб’есься чаго заўгодна. А апроч Лукашэнкі, ніхто нічога дабівацца ня ўмее.

Добра, што ёсьць баязьліўцам куды ўцякаць: хто ў Польшчу, хто ў Нямеччыну, хто ў ЗША. А вось у падпольле — ніхто, баяцца. Езьдзяць па чужых краінах і просяць як стракозы: “Мілы муравей, пакармі ды абагрэй”.

Жыцьцё так прапелі, хутка і сьмерць прыйдзе. А дзетак сваіх хворых і галодных пакінем, хай самі выжываюць як хочуць. Гнеў і ганьба. Ім, дзецям, давядзецца разьлічвацца за нашыя баязьлівасьць і абыякавасьць”, — напісаў Васіль Серадаў з Рагачова.

Пры ўсёй катэгарычнасьці і патаснасьці гэтых гнеўных абвінавачаньняў, і нават пры ўсёй іхнай відавочнай аднабаковасьці, на маю думку, добра, што зьяўляюцца і такія ацэнкі й самаацэнкі. Яшчэ нядаўна ледзь не абавязковым лічылася, апісваючы ўласьцівасьці беларускага насельніцтва, казаць выключна пра рахманасьць, талерантнасьць і добразычлівасьць.

Ірына Барысевіч зь мястэчка Парэчча Гарадзенскага раёну таксама заклапочаная тым, ці ёсьць у грамадзтве сілы, здольныя захаваць нацыю ад самаразбурэньня. Яна піша:

“Апошнім часам на вашых хвалях шмат гаворкі пра эліту, інтэлігенцыю, духоўнасьць. Але што такое эліта, хто туды ўваходзіць? Я слова “эліта” ўпершыню пачула ад дзядулі.

Была ў нас веялка, пры дапамозе якой усё наяўнае зерне дзялілі на гатункі. Буйное і важкае зерне, якое пакідалі на насеньне, і называлі элітным. Зерне для ўжытку складалася зь зярнят розных па велічыні, вазе і сьпеласьці. Калі веялку забралі ў калгас, мы выбіралі элітнае зерне рукамі. А вось калі забралі і зямлю, элітнае зерне сталася непатрэбным, і яго зьелі”.

Далей у сваім лісьце Ірына Бырысевіч разважае на тэму духоўнасьці грамадзтва і ў сувязі з гэтым згадвае пра падзеі ў Курапатах. Яна піша:

“Падобнае таму, што чыніць цяпер улада ў Курапатах, учынялі толькі чужынцы на захопленых землях (барбары, вандалы, рабаўнікі) у пошуках каштоўнасьцяў ці з пачуцьця помсты. Але як зразумець тых, хто разбурае магілы продкаў, каб праехацца па іхных касьцях? Якую духоўнасьць павінен мець чалавек, каб у яго зьявілася такое жаданьне?

У савецкі час у Лідзе ўлады вырашылі пабудаваць завод на могілках. Хто меў грошы і сілу — перавезьлі парэшткі родных і блізкіх на іншыя могілкі, астатнія пайшлі пад бульдозэр. Што гэта: недахоп зямлі ці недахоп розуму?

У кожнай краіне ёсьць задаволеныя і не задаволеныя ўладай, палітыкай, эканомікай. Але я ня ведаю іншай краіны (апрача ўласнай) дзе патрэбна ахоўваць могілкі ад уласных грамадзянаў.

На маю думку, грамадзтва — як тое зерне да ўжытку: шмат агульнага і ў той жа час рознае. І пакуль лёс краіны будзе вырашаць большасьць, адраджэньня Беларусі не адбудзецца. Бо, каб нешта прыпомніць, трэба спачатку ведаць. Ці я ня маю рацыі?” — пытаецца Ірына Барысевіч зь мястэчка Парэчча Гарадзенскага раёну.

Пытаньні вашыя, спадарыня Ірына, збольшага рытарычныя. Беларускую інтэлектуальную эліту ў 1930-я гады напаткаў той жа лёс, што і ваша элітнае зерне. Бальшавіцкай уладзе яна не была патрэбная, замінала, задавала нязручныя пытаньні.

А наконт Курапатаў… Гэтая гісторыя яшчэ ня скончылася. І калі вы, спадарыня Ірына, уважліва сочыце за гэтымі падзеямі, калі ведаеце пра лягер валанцёраў, якія ў любую непагадзь нясуць там бестэрміновую вахту, калі чулі пра тое, як зьмяніліся адносіны да іх і будаўнікоў, і нават міліцыянтаў, — то, думаю, пагодзіцеся, што ня ўсё яшчэ згублена.

Некалькі тыдняў таму я цытаваў ліст Мікалая Саскевіча з Калінкавічаў, у якім слухач папракаў мяне — маўляў, дазваляю сабе непаважлівыя выказваньні на адрас людзей, якія імкнуцца выехаць зь Беларусі на Захад.

Размова, нагадаю, ішла пра палітычную эміграцыю, пра тое, хто ў сапраўднасьці мае права на статус палітычнага ўцекача, а хто проста шукае шляхі для больш камфортнага існаваньня. Я выказаў уласнае меркаваньне: крывадушным і амаральным ёсьць шлях тых людзей, якія зьнянацку становяцца “апазыцыянэрамі”, просяць запісаць іх у палітычную партыю, каб празь некалькі месяцаў, сабраўшы фотаздымкі свайго ўдзелу ў некалькіх пікетах, заяўляць заходнім міграцыйным службам пра тое, што на радзіме ім нібыта нешта пагражае за іхныя палітычныя погляды.

Мікалай Саскевіч даслаў яшчэ адзін ліст, у якім са мной не пагаджаецца. Ён піша:

“Я раздаваў на вуліцы брашуры і расклейваў плакаты з партрэтам Ганчарыка ня дзеля таго, каб зьехаць зь Беларусі й ня дзеля якіхсьці заслугаў. Я гэта рабіў, бо люблю Беларусь, ганаруся сваім бел-чырвона-белым сьцягам і гербам “Пагоня”, хачу, каб мая краіна ішла ў Эўропу і НАТО. І дзякуй Богу, што ёсьць такія людзі, якія гатовыя сказаць праўду. Бо ў такой краіне, як наша, для гэтага патрэбная мужнасьць. Тым больш, калі ў цябе двое дзяцей і ты думаеш, як іх апрануць, абуць і накарміць.

Зьехаць на Захад я хачу не таму, што там лепш жыць, а з тае прычыны, што ня бачу для сябе іншага выйсьця. І паверце мне, паважаны Валянцін Жданко, што за шчасьце і незалежнасьць сваёй радзімы я гатовы змагацца насьмерць. Я ня той чалавек, які хаваецца за чужыя сьпіны. Але я адзін, а адзін у полі ня воін”, — напісаў Мікалай Саскевіч з Калінкавічаў.

Я не сумняюся ў шчырасьці й бескарысьлівасьці вашых памкненьняў, спадар Саскевіч. Адзінае, што бянтэжыць — гэта супярэчлівасьць вашых словаў. З аднаго боку, вы ня хочаце “хавацца за чужымі сьпінамі” і гатовы змагацца за шчасьце і незалежнасьць сваёй радзімы, як вы пішаце, “насьмерць”; а з другога — ня бачыце для сябе іншага выйсьця, як толькі зьехаць на Захад. Па-мойму, гэтыя два памкненьні ня надта спалучальныя і варта было б выбраць нешта адно.

На заканчэньне — урывак зь ліста Вячаслава Макаўца з Гомеля.

“Зусім нядаўна ўпершыню натрапіў на хвалю Беларускай Свабоды і з таго часу слухаю вас амаль штодня. Схіляю галаву перад мужнасьцю людзей, якія ў сёньняшніх умовах гатовыя выйсьці на вуліцу пад бел-чырвона-белым сьцягам, пратэставаць супраць жабрацкага існаваньня і тупасьці ўлады. Я да гэтага не гатовы. Не магу нават кінуць у сьметнік ненавісны мне білет БПСМ.

Калі мяне выключаць з унівэрсытэту, я не знайду нармальнай працы. Ды і для маці зь яе хворым сэрцам гэта было б вялізным ударам. Але гэта ня значыць, што я не на баку тых, хто імкнецца да новай — дэмакратычнай і незалежнай Беларусі. Проста мой час яшчэ не настаў”, — напісаў Вячаслаў Макавец з Гомеля.

Веру ў шчырасьць вашых словаў, Вячаслаў, і ўпэўнены, што гэтак, як і вы, думаюць многія вашыя равесьнікі.

На мінулым тыдні нам таксама даслалі лісты Валеры Грыцук зь Менску, Мікалай Протас з Кобрыні, Уладзімер Шастак з Баранавічаў, Вячаслаў Шчыткавец з Бабруйску, Андрэй Валошка са Смаргоні й Юры Гіль зь Вільні.

Дзякуй усім, хто знайшоў час для ліста на Свабоду. Пішыце. Чакаем новых допісаў.


Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG