Лінкі ўнівэрсальнага доступу

logo-print

Навіны 13 траўня 1999 г.


Віталь Тарас, Менск

Сёньня судовая калегія Вышэйшага гаспадарчага суду Беларусі адхіліла зыскі адразу шасьці незалежных выданьняў да Дзяржкамдруку. Рашэньне прынятае, нягледзячы на адсутнасьць у судзе скарднікаў – газэтаў "Народная воля", "Белорусская деловая газета", "Имя", "Навіны", "Згода" і "Пагоня". "Усе яны былі папярэджаныя ў лютым гэтага году ў сувязі зь інфармацыяй аб маючых адбыцца прэзыдэнцкіх выбарах у парушэньні закона аб друку ці, больш дакладна, у закліках да захопу ўлады.

Напярэдадні сёньняшняга судовага паседжаньня галоўныя рэдактары названых выданьняў зьвярнуліся ў суд з хадайніцтвамі аб ягоным пераносе. Рэдакцыі "БДГ" і тыднёвіка "Имя", у прыватнасьці, абгрунтавалі просьбу тым, што акурат на гэты дзень, 13 траўня, быў прызначаны ўжо разгляд справы з удзелам гэтых газэтаў у Гарадзкім гаспадарчым судзе Барысава. Калегія ў складзе старшыні Вышэйшага гаспадарчага суду Ўладзімера Бойкі ды судзьдзяў Рыгора Макоўскага і Кацярыны Караткевіч палічылі гэта недастатковай падставай для адкладаньня справы.

Гэтак сама былі адхіленыя хадайніцтвы аб адкладаньні слуханьняў з боку іншых рэдакцыяў, а таксама прадстаўнікоў Цэнтру прававой абароны СМІ пры Беларускай Асацыяцыі Журналістаў, якія выступалі ў судзе ў якасьці грамадзкіх абаронцаў, але не змаглі сёньня прысутнічаць. На працэсе фактычна быў прадстаўлены толькі адзін бок – у асобах старшыні Дзяржкамдруку Міхаіла Падгайнага ды супрацоўніка гэтага ведамства Ігара Коваля.

Тым ня менш, старшыня суду Ўладзімер Бойка адразу заявіў, што паводле артыкулу 69-га Гаспадарча-працэсуальнага кодэксу Беларусі суд мае права разглядаць справы і без удзелу бакоў. Ён зачытаў абгрунтаваньне зыску гарадзенскай газэты "Пагоня", у якім аспрэчваецца законнасьць папярэджаньня Дзяржкамдруку, паколькі распаўсюджваньне інфармацыі, у тым ліку датычнай прэзыдэнцкіх выбараў, прызначаных Вярхоўным Саветам, зьяўляецца канстытуцыйным правам. Міхаіл Падгайны зноў пацьвердзіў у судзе нязгоду з зыскам газэты і дадаў, што, на ягоную думку, з-за непавагі да дзеючай канстытуцыі "на вуліцах зьявіліся фашыстоўскія малойчыкі з паходнямі".

Паводле інфармацыі Падгайнага, на сёньняшні дзень "Белорусская деловая газета" і "Навіны" маюць па тры папярэджаньні, праўда, на падставе розных артыкулаў закону. А "Народная воля", "Имя", "Пагоня" і "Згода" – па адным. Паколькі на думку судзьдзяў зыскі ўсіх скарднікаў блізкія па зьмесьце, спадар Бойка прапанаваў адказчыку выказаць адносіны да ўсіх – так бы мовіць, скопам. Міхаіл Падгайны настойваў на слушнасьці папярэджаньняў ва ўсіх выпадках без выключэньня.

Затым, пасьля 15-хвіліннага перапынку, Уладзімер Бойка зачытаў рэзалюцыйную частку рашэньня: "На падставе артыкула 75-га Гаспадарча-працэсуальнага кодэксу ў зыску рэдакцыям вышэйназваным газэтам адмовіць. Рашэньне можа быць абскарджанае шляхам звароту ў Генэральную пракуратуру альбо ў Прэзыдыюм Вышэйшага гаспадарчага суду". Увесь судовы працэс заняў сёньня менш як гадзіну. Раней суд адхіліў таксама аналягічны зыск тыднёвіка "Свободные новости". Нагадаем вам, што матэрыялы дзьвюх згаданых справаў – газэты "Имя" і газэты "Згода" – былі накіраваныя судом на праверку ў пракуратуру і КДБ. Ад пачатковага намеру зьвярнуцца па дапамогу экспэртаў-мовазнаўцаў ды палітолягаў, якія б маглі вызначыць, ці ўтрымліваліся ў публікацыях газэтаў заклікі да захопу ўлады, суд адмовіўся.

XS
SM
MD
LG