Лінкі ўнівэрсальнага доступу

Аксана Спрынчан — пра найлепшыя літаратурныя споведзі


Аксана Спрынчан
Аксана Спрынчан
Сапраўдны твор — гэта заўжды споведзь аўтара перад чытачом. Перадкалядныя дні — самы час для кніг, жанравае вызначэньне якіх — споведзь, супадае з назовам адной зь сямі таямніцаў хрысьціянскае веры. Аксана Спрынчан — пра найлепшыя літаратурныя споведзі.

ЛАРЫСА ГЕНІЮШ. СПОВЕДЗЬ.
У кн. ВЫБРАНЫЯ ТВОРЫ. МЕНСК, «БЕЛАРУСКІ КНІГАЗБОР», 2006

У раньнехрысьціянскіх абшчынах існавала публічная споведзь, калі чалавек спавядаўся перад усёй царквою, а прысутныя маліліся за яго і лічылі ягоныя грахі сваімі. Беларусу, які прачытаў «Споведзь» Ларысы Геніюш, немагчыма не маліцца за яе і немагчыма не лічыць грахі тых, хто кінуў яе ў такія жыцьцёвыя варункі, сваімі. Сваю «Споведзь» Геніюш пісала ў 1970-я гады і тады яна не была «публічнай». У 1982 годзе да яе далучыўся Міхась Чарняўскі. І толькі ў 1990-м яе пачулі людзі — адбылася публікацыя ў часопісе «Маладосьць». Твор, трэба адзначыць, наогул быў бяз назвы. І супрацоўнік часопісу Янка Сіпакоў, пісьменьнік, які тонка адчуваў чалавечую душу, назваў яго «Споведзь». У гэтую кнігу можна ўслухоўвацца і ўчытвацца бясконца. У кожным яе сказе я-Беларусь і мы-Беларусь: «Хлапчаня не магло сьцяміць, што Беларусь — гэта ня толькі тыя, хто зьнішчыў нашых бацькоў; што Беларусь — гэта старая нашая казка-зямля, нашая Маці й нашая мэта».

«За что вам дали срок?» — Пытае нейкі сьледчы ў лагеры. «Имею честь терпеть за Беларусь...» Гэта дзейнічала."

Праз 40 гадоў я ня веру, што гэта «дзейнічае». Але веру, што «сапраўдны беларус — чалавек, з дарогі ня змыліць, і мэта яго адна: Беларусь».

СЯРГЕЙ ГРАХОЎСКІ. СПОВЕДЗЬ: АПОВЕСЬЦІ І ВЕРШЫ.
МЕНСК, «МАСТАЦКАЯ ЛІТАРАТУРА», 1990

Як гэта ня дзіўна, але ёсьць споведзі ня толькі шчырыя, але і ўзнагароджаныя. Так, за кнігу з гэткай назвай Сяргей Грахоўскі ў 1992-м атрымаў Дзяржаўную прэмію імя Якуба Коласа. У кнігу ўвайшлі вершы і дзьве аповесьці: «Зона маўчаньня» і «Такія сінія сьнягі» з аўтабіяграфічнай трылёгіі. Гэтая споведзь — ня толькі за сябе, але і за «незваротных» сяброў. Калі зазвычай перад споведзьдзю чалавек трымае пост тры дні, дык аўтар пачынае сваю кнігу наступным прызнаньнем: «...Я пасьціў дваццаць гадоў перад споведзьдзю. I вось настала пара маёй позьняй восені, пара шчырай споведзі...» Пазначаны таўром 58-й пробы, Сяргей Грахоўскі двойчы прайшоў пекла. "Хто не трапляў у пастку, хто не глядзеў на неба, сонца і зоры праз краты і калючы дрот, той ня ведае, што такое ВОЛЯ«— сьцьвярджае ён. Прачытаўшы гэтую кнігу, можна наблізіцца да гэтага веданьня і разуменьня.

ЛЕАНІД ГАЛУБОВІЧ. СПОВЕДЗЬ БЯССОННАЙ ДУШЫ.
МЕНСК, «МАСТАЦКАЯ ЛІТАРАТУРА», 1989

У паэта душа ня сьпіць, яна бярэ на сябе ўвесь боль гэтага сьвету. Паэт моліцца вершамі за сьвет і спавядаецца за яго.

А жыў бы бестурботным і харошым,
Калі б сябе і ўсіх не выяўляў.

Леанід Галубовіч з тых, хто адчуў гэта зь першае кнігі, бо нездарма ж атрымаўся своеасаблівы ланцужок-кола назваў «Таемнасьць агню» (1984) — «Споведзь бяссоннай душы» (1989) — выбранае «Таемнасьць споведзі» (1993). Споведзь немагчыма ўявіць без азначэньня «шчырая», інакш гэта будзе не яна. Паэзія Леаніда Галубовіча — сапраўды споведзь.

Чалавекам жыву. Чалавечна.
Чалавека ня ў сілах забыць. —
сьцьвярджае паэт, і яму верыш. Верыш, бо ягонае становіцца тваім, бо немагчыма адвесьці вачэй ад ягоных радкоў:
І не адвесьці ад зямлі вачэй,
Дзе бульбіны прасьвечваюць, як зоры...
Паэт спавядаецца і адначасова прымае споведзь:
Ня збыць да скону рабскую работу:
Свайго народа выслухаць душу.
І так пісаць, нібыта пісьмы з фронту —
З той боязьзю — што больш не напішу.
І варта чытаць яго «з той боязьзю» — што больш не прачытаю.

АНАТОЛЬ ВАЛАХАНОВІЧ, УЛАДЗІМЕР МІХНЮК. СПОВЕДЗЬ У НАДЗЕІ ЗАСТАЦЦА ЖЫВЫМ: АЎТАБІЯГРАФІЯ БРАНІСЛАВА ТАРАШКЕВІЧА.
МЕНСК, Белндідас, 1999 (СЭРЫЯ «ВЕРНУТЫЯ ЗЬ НЕБЫЦЬЦЯ»)

Гэтая споведзь надзвычай своеасаблівая. Бо «спавядаўся» (пісаў сваю аўтабіяграфію) беларускі грамадзка-палітычны дзеяч, аўтар першай «Беларускай граматыкі для школ» Браніслаў Тарашкевіч не паводле ўласнага жаданьня, а на просьбу супрацоўнікаў АДПУ СССР. А ўжо гісторыкі Анатоль Валахановіч і Ўладзімер Міхнюк, якія рыхтавалі яе да друку, разумеючы ў якіх умовах яна пісалася, назвалі «Споведзь у надзеі застацца жывым». Надзея ня спраўдзілася. Нездарма да кнігі аўтары абралі наступны эпіграф: «— Бронюсь, куды ты ідзеш? — словы, кінутыя Францішкам Аляхновічам Браніславу Тарашкевічу ў час іхнага абмену на савецка-польскай мяжы 5 верасьня 1933 г.» Аўтабіяграфія адметная ня толькі апісаньнем уласнага жыцьця Браніслава Тарашкевіча, але і грунтоўным паказам нацыянальна-вызваленчага руху ў Заходняй Беларусі 1920–1930-х гадоў. Кніга мае грунтоўныя камэнтары, імянны і геаграфічны паказальнікі, прадмову і пасьлямову і будзе цікавая кожнаму, каму неабыякавы шлях Беларусі.

ГЕНАДЗЬ БУРАЎКІН. ЧУЖАЯ СПОВЕДЗЬ.
У кн. ВЫБРАНАЕ: 1955–1995. МЕНСК, «МАСТАЦКАЯ ЛІТАРАТУРА», 1998

Cповедзь бывае ня толькі сваёй, але й «чужой». Генадзь Бураўкін у паэме «Чужая споведзь» выкарыстоўвае мастацкі прыём твора ў творы, калі лірычны герой знаходзіць чужы твор і чытае яго. У дадзеным выпадку гэта сшытак, у якім запісана яна — споведзь. Невядомы незадаволены сваім стаўленьнем да жыцьця, ягоная хата заўжды стаяла з краю. Ён быў ціхім, сьціплым чалавекам, што, здавалася б, і добра. Але ж — нікому не дапамагаў, не ратаваў ад бяды. Як і ў многіх беларусаў, у яго ёсьць апраўданьне, бо ён быў незаслужана пакрыўджаны і запалоханы. І ў той самы час гэтага апраўданьня няма, бо побач з такімі людзьмі гінуць іншыя людзі, гіне краіна. Варта задумацца кожнаму беларусу, каб «чужая споведзь» ня сталася «сваёй».
Ігар Лосік Кацярына Андрэева Ірына Слаўнікава Марына Золатава Андрэй Кузьнечык
XS
SM
MD
LG